مقالات

مسجد میعادگاه منتظران انقلابی

 ۱۳۹۶/۰۲/۲۶
  فایلهای مرتبط

بسم الله الرحمن الرحیم
مسجد میعادگاه منتظران انقلابی

ایجاد انگیزه
یکی از ابعاد مهم و مورد انتظار در زندگی تمام اقوام جهان که اعتقاد به دین دارند، اعتقاد به یک رهبر بزرگ انقلابی است که با آمدنش تمام جهان را پر از عدل و داد کرده و مرهمی بر زخم های جانکاه بشریت از این همه ظلم و بیداد می باشد[1]. اینها نشان از این اعتقاد درونی و باورهای اعتقادی در جامعه‌ی جهانی برای ظهور و آمدن کسی را دارند که مصلح کل می باشد.

از طرفی یکی از ارکان و اصول دین در مذهب شیعه بحث اعتقاد به امام به عنوان جانشین پیامبر است که در روایات بسیاری به غیبت امام دوازدهم در غیبت کبری اشاره شده است که می‌توان این اعتقاد به مصلح را حتی در دیدگاه مسلمانان سنی[2] و شیعیان بطور واضح مشاهده کرد.


اما اینجا می توان این سوال را ایجاد کرد که در زمان غیبت و مهیا شدن برای ظهور و پیدایش چنان دگرگونی این اصلاحات باید «تدریجی» باشد یا اینکه باید«انقلابی و بنیادین» باشد. در کنار این برخورد یکی از لوازم مساجد در میان شیعیان بحث انسان سازی و مهیا کردن مردم برای روز ظهور می باشد حال از طرفی باید مردم را مهیای ظهور کرد و از طرفی نوع برخوردها برای مهیا کردن مهم جلوه می کند تلازم میان نوع برخورد با مردم و روش مسجد برای ایجاد فرهنگ انتظار چگونه باید باشد؟

اقناع اندیشه
اصولا بطور کلی در مورد اصلاحات اجتماعی یک اعتقاد و روش میان دانشمندان و نظریه پردازان موجود نمی باشد، لذا جمعی در این مورد طرفدار اصلاحات تدریجی هستند که به آنها«رفورمیست» گفته می شود و در برابر آنها انقلابیون قرار دارند که هیچ دگرگونی اساسی را در وضع جوامع انسانی بدون انقلاب ممکن نمی دانند.
حال باید کدام یک از این دوحالت را انتخاب کرد؟
در توضیح این امر ابتدا مثالی زده و سپس توضیح مختصری داده می شود. در جایی که معماران می خواهند بنایی را تعمیر کنند اگر این بنا از پایه و اساس شالوده‌ی آن ویران و خراب باشد ولو شما بخواهید ظاهر آن را تعمیر کنید باز اینجا شما کار خاصی را انجام نداده و این بنا رو به زوال و ویرانی می رود.
حال با این توضیحات آنچه به واقعیت نزدیکتر است، اینکه درجه‌ی فساد برای اجتماعات مختلف متفاوت می باشد، آنجا که فساد به همه جا سرایت نکرده و همه گیر نشده است می توان از «اصلاحات تدریجی» استفاده کرد ولی آنجا که فساد همه جا را گرفته و در تمام سازمانهای اجتماعی نفوذ و رخنه کرده است نیاز به یک تحول انقلابی می باشد. و اینجاست که باید برای تعمیر بنایی که از پایه ویران است، پایه های آن را تعمییر کرد.
اما در این بین می توان نظر انقلابی را بر تدریجی ترجیح داد و شواهد بسیاری بر این اعتقاد موجود است.
1ـ اصلاحات تدریجی همیشه بر همان پایه های قدیم بوده و در حالی که شالوده‌ی آن غیر قابل اعتماد است پس در صورتی که پایه ها متلاشی و غیرقابل اعتماد باشد، الگوی اصلاح تدریجی موثر نبوده و این الگو در جایی موثر است که پایه ها سالم مانده باشد و وقتی پایه ویران باشد تعمیر ایوان بصلاح نیست.
2ـ در جایی که فساد به ریشه رسیده و عناصر مخرب نیز دسترسی به خود ریشه ها دارند و می‌توانند طرح اصلاح تدریجی را عقیم کنند، بهترین راه حل همان راه انقلابی است.
3ـ تاریخ نشان داده است که این دسته از رویکردهایی که فساد به ریشه ها رسیده است از طریق اصلاح تدریجی جوابگو نبوده بلکه نیاز به یک جهش و انقلاب می باشد. پیامبران بزرگ و مصلحان دنیا به هنگام مواجه با این چنین جوامعی روش انقلابی و مخالفت با اصل و ریشه ها را در نظر می گرفتند.
لذا اینجاست که اگر بخواهیم جهان کنونی که پر از بیداد است و همچنین ظلم و فساد را از لبه‌ی پرتگاه فنا و نیستی کنار بزنیم چاره ای نداریم جز اینکه انقلابی وسیع صورت گیرد. انقلابی در تمام زمینه ها فکری، فرهنگی، اخلاقی، اقتصادی، سیاسی... و در زمینه‌ی برنامه ها و قوانین.
بر همین اساس یکی از بهترین مکان هایی که می تواند منشا این تحولات و انقلابها باشد مسجد است، علت اینکه بر مسجد تاکید می‌شود بدین دلیل است که امروزه تنها جایی که تفکرات لیبرالی و مادی‌گرایانه نفوذ نکرده و پاک مانده است مساجد می باشند ولی حتی در کشور ما هم مشاهده می‌شود که ارگانهایی موجود هستند که با اینکه فرهنگی بوده و نام فرهنگی را یدک می کشند، ولی در عین حال تفکرات الحادی و مادی گرایانه در آنها دیده می شود.
لذا بهترین مکان برای ایجاد فرهنگ منتظران انقلابی مساجد می باشند.

 

متن و محتوا
مسجد محلی برای ترویج روحیه‌ی انقلابی

 در تاریخ اسلام و بعد از آن در تاریخ تشیع وقتی به مسجد توجه می شود، محلی برای اجتماع و تحوالات اجتماعی بوده است. مثلا در زمان نبی مکرم اسلام مشاهده می کنیم که ایشان وقتی از مکه مهاجرت می فرمایند و به مدینه می روند اولین کاری که می کنند تاسیس مرکز و محل اجتماع که همان مسجدالنبی می باشد، که مرکز فعالیت‌های تبلیغى، فرهنگى، اجتماعى و سیاسى مسلمانان شد.
همچنین در زمان امیرالمومنین علی(علیه السلام) آنجایی که حق حضرت را حتی دشمنان ایشان غصب می کنند، ایشان سنگر مسجد را ترک نکرده و در این مسجد به اقامه‌ی نماز و حتی پاسخ به سوالات مردم می پرداختند، تا جایی که عمربن خطاب در مورد حضرت می گوید: «لا یفتین‏ أحد فی المسجد و علی حاضر، هیچ‌کس حق ندارد با حضور على در مسجد فتوى دهد.»[3]
حتی زمانی که حضرت به حکومت رسیدند، مشاهده می شود که با ورود به شهر کوفه دارالحکومه‌ی خود را مسجد کوفه قرار می دهند،
قضاوت، رسیدگی به امور جنگ و برخی کارهای حکومتی را در مسجد انجام می‌دادند. البته از وعظ و سخنرانى نیز غافل نبودند و در مساجد مدینه، کوفه و بصره به ایراد وعظ و سخنرانی می‌پرداختند.
و در زمان امام زمان(عج) شروع حکومت جهانى حضرت از مسجد خواهد بود؛ حضرت حجت(عج) در آغاز کار با یاران اندکى از مسجدالحرام ظهورمی­کند.
امام باقر (ع) در این زمینه می فرماید:

«
چون قائم ما ظاهر شود، تکیه به کعبه دهد و 313 مرد گرد او جمع شوند و اول سخنش این آیه باشد: بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ« آنچه خداوند برای شما باقی گذارده، برایتان بهتر است، اگر ایمان داشته باشید » (هود: 86 ) سپس گوید: من بقیۀ اللَّه و حجت خدا و خلیفه او بر شمایم و هیچ مؤمنی نباشد، مگر آنکه به این لفظ او را سلام دهد« السلام علیک یا بقیۀ اللَّه فی ارضه » و چون ده هزار مرد برای او فراهم شود، خروج کند و در زمین معبودی جز خدای عزوجل نماند.»[4]

در یک روایت طولانی مفضل می گوید به امام صادق(ع) گفتم:

ای آقای من! [امام مهدی] از کجا و چگونه ظاهر می‌شود؟
فرمود: ای مفضل! او به تنهایی آشکار می شود و تنها به طرف خانه خدا می آید و تنها داخل کعبه می شود... آنگاه بین رکن و مقام می ایستد و با صدای رسا می گوید ای نقبا و مردمی که به من نزدیکید، و ای کسانی که خداوند شما را پیش از ظهور من روی زمین برای یاری من ذخیره کرده است، برای اطاعت از من به سوی من بیایید. صدای او به این افراد می رسد و آنها در شرق و غرب عالم، درحالیکه بعضی در محراب عبادت و گروهی خوابیده اند، به یک چشم به هم زدن، بین رکن و مقام نزد او خواهند بود.[5]
 در زمان ما نیز و بالاخص در اوایل انقلاب مسجد محلی برای انقلابی گری و تحولات فکری و فرهنگی و اجتماعی بود، که امام خمینی در این تاثیر گذاری مسجد و بازگرداندن این نیرو وتحول برای مسجد بسیار فعال و کوشا بودند.
ایشان در سخنانشان به این جایگاه مسجد بسیار تاکید می ورزیدند.
ایشان در این مورد می فرمایند:
«مسجد در اسلام و در صدر اسلام همیشه مرکز جنبش و حرکتهاى اسلامى بوده؛ از مسجد تبلیغات اسلامى شروع مى‏شده است و از مسجد حرکت‏ قواى‏ اسلامى‏ براى‏ سرکوبى کفار و وارد کردن آنها در [زیر] بیرق اسلام بوده است. همیشه در صدر اسلام مسجد مرکز حرکات و مرکز جنبشها بوده است. شما که از اهالى مسجد و از علماى مساجد هستید، باید پیروى از پیغمبر اسلام و اصحاب آن سرور کنید و مساجد را براى تبلیغ اسلام و حرکت اسلامیه و براى قطع ایادى شرک و کفر و تأیید مستضعفین در مقابل مستکبرین قرار بدهید.»[6]
در موردی دیگر ایشان می فرمایند:
«مسجد مرکز تبلیغ‏ است‏. در صدر اسلام از همین مسجدها جیْشها، ارتشها، راه مى‏افتاده، مرکز تبلیغ احکام سیاسى اسلام بوده مسجد. هر وقت یک گرفتارى پیدا مى‏شد، صدا مى‏کردند که «الصَّلاةُ بالجَماعَة»، اجتماع مى‏کردند؛ آن گرفتارى را طرح مى‏کردند، این صحبتها را مى‏کردند. مسجد، مرکز اجتماع سیاسى است.»[7]

حا که با جایگاه و نقش مسجد در ایجاد روحیه‌ی انقلابی آشنا شدیم. مسجد چه راهکارهایی برای ایجاد روحیه‌ی انقلابی در منتظران می تواند داشته باشد.

نقش مساجد در ایجاد منتظران انقلابی
آمادگی

آمادگی همیشگی از جوهره‌ی اصلی انتظار بشمار می رود یک منتظر واقعی کسی است که در هر لحظه باید خود را برای آمدن حضرتش، آماده کند و خصوصیاتی مانند پیراستگی، صداقت، خوب زندگی کردن را سرلوحه‌ی زندگی خود قرار دهد و بتواند خود را برای حضور در رکاب امام زمان آماده کند. همانطور که امام صادق(علیه السلام) در روایتی می فرمایند: «
لَیُعِدَّنَ‏ أَحَدُکُمْ‏ لِخُرُوجِ الْقَائِمِ وَ لَوْ سَهْماً فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى إِذَا عَلِمَ ذَلِکَ مِنْ نِیَّتِهِ رَجَوْتُ لِأَنْ یُنْسِئَ فِی عُمُرِهِ حَتَّى یُدْرِکَهُ فَیَکُونَ مِنْ أَعْوَانِهِ وَ أَنْصَارِه‏، باید هریک از شما برای خروج قائم، اسلحه آماده کند چون وقتی خدا ببیند، کسی به نیت یاری مهدی اسلحه اماده کرده است، امید می رود خداوند عمر او را دراز گرداند، تا ظهور را درک کند و از یاوران مهدی باشد.»[8]

 

لذا می توان این آمادگی برای حضرت را در دو حوزه‌ی آمادگی «خصوصی و عمومی» دانست.

1ـ آمادگی خصوصی
از جمله خصوصیاتی که باید برای ظهور اتفاق بیفتد آمادگی خصوصی و اینکه هریک از ما بحدی رسیده باشیم که بتوانیم درک صحیحی از امام و حمایت از او را داشته باشیم، لذا فرد باید انچنان رشدی بیابد که در حمایت از امام خود سلموا تسلیما باشد و تسامح و تساهل در کارهایش بالاخص در امور دینی نداشته باشد.در صورتی که بتوانیم به این درک برسیم توانسته ایم آمادگی خصوصی خود را در خود ایجاد کنیم.

راوی می گوید خدمت حضرت صادق(علیه السّلام) بودم که سهل بن حسن خراسانى وارد شده سلام کرده نشست. عرض کرد... چرا دفاع از حق خود نمى‏کنید؟ با اینکه بیش از صد هزار شیعه شمشیر زن دارید؟
امام فرمود بنشین خراسانى خدا جانب ترا رعایت کند.

بکنیزى بنام حنیفه فرمود تنور را بیفروزد. تنور افروخته شد چنانچه یک پارچه آتش گردید و قسمت بالاى آن سفید شد. بعد رو بمرد خراسانى نموده فرمود برو بنشین داخل تنور. خراسانى شروع بالتماس نموده یا ابن رسول اللَّه مرا به آتش مسوزان. از جرم من درگذر خدا از تو بگذرد. امام فرمود ترا بخشیدم.
در همین موقع هارون مکى، وارد شد یک کفش خود را به انگشت گرفته بود عرضک رد السلام علیک یا ابن رسول اللَّه. امام فرمود نعلین را از دست بیانداز برو داخل تنور بنشین. نعلین را انداخت و داخل تنور نشست.

امام شروع کرد با خراسانى بصحبت کردن از جریانهاى خراسان مثل اینکه در خراسان بوده بعد فرمود خراسانى برو ببین در تنور چه خبر است، بجانب تنور رفتم دیدم چهار زانو در تنور نشسته از تنور خارج شد بما سلام کرد امام علیه السّلام فرمود از اینها در خراسان چند نفر پیدا مى‏شود؟.
عرض کرد بخدا قسم یکنفر هم نیستٍ نه بخدا یک نفر پیدا نمى‏شود فرمود ما در زمانى که پنج نفر یاور نداشته باشیم قیام نخواهیم کرد ما خودمان موقعیت مناسب را بهتر می‌دانیم.»[9]
لذا مساجد باید کاری که بتوانند در مسجد افرادی را تربیت کنند که ابتدا نقش و جایگاه امام را بشناسند و سپس سعی در خود سازس در خود را به وجود آورندو در مقابل امام معصوم سلموا تسلیما باشند.
مانند این عمل را ما در شهدا بالاخص در دوران هشت سال دفاع مقدس مشاهده کرده ایم که مامن و مرکز تربیت بسیاری از این شهدا مساجد بودند.
یکی از این شهدا شهید محمد حسن ترابیان است، پدر شهید نقل می کند:
سال 64 بود که محمد حسن از جبهه مرخصی اومد قم. بهم گفت: بابا! خیلی وقته حرم امام رضا(علیه السلام) نرفتم دلم خیلی برای آقا تنگ شده.گفتم: حالا که اومدی مرخصی برو، گفت: نه، حضرت امام که نایب امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است گفته جوان ها جبهه ها را پر کنند. زیارت امام رضا(علیه السلام) برام مستحبه  اما اطاعت امر نایب امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) لازم و واجبه.

من باید برگردم جبهه نمی توانم؛ ولو یک نفر، ولو یک روز و دو روز! امر امام زمین می مونه. گفتم: خوب برو جبهه و او رفت. عملیات والفجر هشت با رمز یافاطمة الزهرا(سلام الله علیها) شروع شد و محمد حسن توی عملیات به شهادت رسید.

به ما خبر دادندکه پیکر پسرتون اومده معراج شهدای اهواز ولی قابل شناسایی نیست. خودتون بیایید و شناسایی کنید.

رفتیم معراج شهدا و دو روز تمام گشتیم، اما پیکر پیدا نشد. نشستم و شروع به گریه کردن کردم که یکی زد روی شونه ام و گفت: حاج آقای ترابیان عذرخواهی می کنم، ببخشید؛ پیکر محمد حسن اشتباهی رفته مشهد امام رضا(علیه السلام)دور ضریح آقا طواف کرده و داره برمی گرده. گفتم: اشتباهی نرفته او عاشق امام رضا(علیه السلام) بود.[10]

 

2ـ آمادگی عمومی
یکی دیگر از کارکردهای مساجد در ساختن روحیه‌ی انقلابی برای افراد منتظر ایجاد امادگی عمومی برای افراد است. این آمادگی عمومی می تواند فکری و فرهنگی و اجتماعی باشد.

الف: آمادگی فکری فرهنگی
در بحث آمادگی فکری فرهنگی، یعنی اینکه سطح افکار مردمی را چنان بالا ببریم که مردم دیگر میان خود و دیگران مسئله‌ای به نام نژاد و مسئله‌ی جغرافیایی احساس نکنند و تفاوتهایی که میان افراد موجود است از قبیا پوست و رنگ و نژاد و زبا هیچکدام برتری بر دیگری نداشته بلکه انچه باعث شایستگی و برتری فرد نسبت به دیگرانی می شود تقوا و اخلاص می باشد.
همانطور که خداوند در قران می فرماید: «یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ خَبیرٌ [حجرات/13] ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید(اینها ملاک امتیاز نیست)، گرامی ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست خداوند دانا و آگاه است! »
یعنی همانطور که نور آفتاب و باران و نسیم و ابرها برای آنها افراد و نژادها و مرزها باعث برتری و شایستگی نیست مردم نیز در سطح نژاد و فرهنگ باید به این سطح از فکر و فرهنگ رشد یابند.
لذا یکی از بهترین روشها برای ایجاد این تفکر توسعه و انتشار و تبلیغ مکارم اخلاق و فضائل اخلاقی مانند احترام به برادر و پدر و مادر و همسایه و همشهری و حفظ حق الناس... می باشد.

ب: آمادگی اجتماعی
از جمله کارهای موثر و مهم برای روحیه‌ی انقلابی در افراد منتظر ایجاد آمادگی در فضای اجتماعی و حوزه‌ی اجتماع می باشد. مردم جهان باید به این درک برسند که از ظلم و ستم و نظامات استبدادی موجود ابراز انزجار و ناراحتی خود را با اعتراضهای گسترده اعلام نمایند.
آمادگی اجتماعی را می توان در چند بخش تقسیم کرد:
1ـ تبلیغ در تربیت نسل منتظر
یکی از عواملی که می تواند در بحث اجتماعی مهم قلمداد شده و مورد توجه واقع شود بحث تربیت فرزندان و نسل منتظر می باشد، خانواده ها باید به این رشد و تکامل برسند که این خانواده‌ی کوچک در کنار خانواده‌های دیگر است که می تواند اجتماع را بسازد و اگر ما بتوانیم الگوهای اسلامی و سبک زندگی اسلامی را در پرورش فرزندانمان عملی کنیم، می توانیم یک اجتماع دارای شرایط منتظر را دار باشیم. لذا این فرزندان می توانند مقدمه ای برای ایجاد فضای برای ظهور حضرت باشند.
در دعای منسوب به امام رضا(علیه السلام) اینگونه امده است:
«اجْعَلْنَا مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِینِکَ‏ وَ تُعِزُّ بِهِ نَصْرَ وَلِیِّکَ وَ لَا تَسْتَبْدِلْ بِنَا غَیْرَنَا فَإِنَّ اسْتِبْدَالَکَ بِنَا غَیْرَنَا عَلَیْکَ یَسِیرٌ وَ هُوَ عَلَیْنَا عَسِیر ما را از کسانی قرار بده که دین خود را به وسیله‌ی آنها غلبه می دهی و به واسطه‌ی آنها یاری ولی خود را عزت می بخشی و غیر ما را در این مقام جای گزین قرار مده که همانا جای‌گزین غیر ما بر تو آسان است؛ ولی بر ما سخت و ناگوار می باشد.»[11]

 

2ـ امر به معروف و نهی از منکر
ایجاد فضایی برای امر به معروف و نهی از منکر می تواند اجتماع را برای یک منتظر عرصه ای مهم و ایجاد مقدمات برای ظهور می نماید. مساجد می توانند با آموزش در عرصه‌ی اجتماع و ایجاد فضای امر به معروف و نهی از منکر تکلیف و تعهد دینی برای افراد را به عنوان یک مسلمان گوشزد کرده و اجتماع را از لوس هرگونه انحرافی بازدارند.
همانطور که خداوند در قرآمی فرماید:
«کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّة أُخْرِجَتْ لِلنّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ [آل عمران/110] شما بهترین امتى بودید که به سود انسان ها آفریده شده اید; (چه این که) امر به معروف و نهى از منکر مى کنید و به خدا ایمان دارید.»
در عصر غیبت و با نبودن امام باید شرایط امر به معروف مهیا شود.
امام سجاد در روایتی می فرمایند: « معتقدان به مهدی و منتظران ظهور او در عصر غیبت در پنهان و آشکار مردمان را به دین خدا فرا می خوانند.»[12]

لذا یکی از خصوصیات یک فرد انقلابی در عرصه بودن و انجام دستورات دینی است و هرکجا که مشاهده می کند دین درحال انحراف است، از امر به معروف و نی از منکر استفاده می کند.

3ـ مسئولیت پذیری در عرصه های اجتماعی
از جمله اموری که مساجد می توانند در عرصه‌ی اجتماعی کارساز باشند تربیت افرادی است که بتوانند در عرصه های مختلف اجتماعی مسئولیت برعهده گرفته و این مسئولیت را براساس دستورات دین عملی کنند. اینجاست که مساجد می توانند با تربیت و پرورش افراد و ترویج فرهنگ کار و تلاش و مجاهدت در افراد و ایجاد فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی این امر را برای افراد نهادینه و به عنوان یک سبک زندگی آموزش دهند، همانطوری که پیامبر بزگوار اسلام وقتی دست خشن یک گارگر را می بوسد نشان از این دارد که مسجدی که محلی برای نشر دستورات و آیین این پیغمبر است این نحوه تلاش و خود اتکایی را تبلیغ و مورد ستایش قرار دهد.

انس بن مالک گوید هنگامی که رسول خدا (ص) از جنگ تبوک بازگشت ، سَعد انصارى به پیشواز وى آمد .

پیامبر پس از آن که دست او را فشرد ، به وى فرمود:

به چه سبب دستانت این گونه سخت و زبر شده است؟
گفت: اى رسول خدا! بیل می زنم و طناب می کشم و خرج زندگی خانواده ام مى کنم . پس رسول خدا(ص) دست وى را بوسید و فرمود: این دستى است که هرگز آتش به آن نمى رسد.[13]



نتیجه:
اعتقاد به ظهور یک مصلح یکی از مهمترین اعتقادات موجود در میان افراد ملل مختلف بالاخص در دینداران است. هر نهضت و انقلابی در صورتی امکان پیروزی دارد که زمینه آن از هر جهت فراهم باشد و اوضاع و شرایط کاملاً آماده باشد یکی از شرائط مهم موفقیت این است که عموم ملت خواستار آن انقلاب باشند و افکار عمومی برای تأیید و پشتیبانی آن مهیا باشد و قیام حضرت مهدی علیه السلام نیز از این قاعده و قانون خارج نمی باشد و علاوه بر این به آمادگی های دیگری از جمله آمادگی فکری می باشد.

 

 

روضه:
چه خوش است صوت قرآن،زتو دلربا شنیدن

به رخت نظاره کردن سخن خدا شنیدن

انگار دیدار تو هم رفت به وعده ی قیامت .... بچه که بودیم زیارت آل یاسین و می‌خوندیم با یه حسی می‌خوندیم، می‌گفتیم بالاخره تو اول جوونی می‌بینمش... جوونی نشد، میان سالی می‌بینمش..
آقا ببین برف پیری رو سر و صورتمون نشسته.... موهامون سفید شد و ندیدیمت.... چقدر دیر به دیر من با تو مناجات می کنم... (یه مقدار باهاش حرف بزن (اونقده غریبه... که روایات ما وقتی میخوان امام زمان رو معرفی کنن اینجوری اشاره کردن... : الشرید، الطرید، الفرید، الوحید.... او بیابان گرده..... تک و تنها... سر در هیچ شهری خیرمقدم براش نزدن.... اما دلخوشی ما کلام نورانی امیرالمومنین ، فرمود:
« فَوَ رَبِ‏ عَلِیٍ‏ إِنَّ حُجَّتَهَا عَلَیْهَا قَائِمَة؛ قسم به پروردگار علی مهدی من بین شما زندگی می کنه...»[14]

جَوَّالَةٌ فِی شَرْقِ هَذِهِ الْأَرْضِ وَ غَرْبِهَا  یمشی فی الاصوات وَ تُسَلِّمَ عَلَى الْجَمَاعَةِ اره به شما سلام کرده مهدی من....
داخلة فی دورها وقصورها... بارها تو مجالس و محافلتون آمده...
یری و لایری... مهدی من دونه دونه تونو می‌بینه... اما شماها اونو نمی بینید....
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تَحْمَدُ وَ تَسْتَغْفِرُ...
فرمود : علی ابن مهزیار اگه استغفار منه مهدی نبود، دشمنان ما شما رو تکه تکه می کردن....
نمی دونم امشب برا ما استغفار کرده یا نه.....
( نه نه نه بی ادبی اینجوری بگیم ) حتما استغفار کردی که الان ما اینجا هستیم.[15]



[1] در کتب زرتشتیان کتاب معروف زند، جاماسب نامه، در عقیده‌ی هندیان و برهمنان در کتاب وشن جوک و کتاب دیده در عهد قدیم(تورات) می توان به مزامیر داوود مزمور37 جمله‌ی 22 و 29، در کتاب حبقوق فصل 7 و... در انجیل متی فصل 24، لوقا فصل12

[2] (امام مهدی در نگاه مذاهب چهارگانه اهل سنت)، مجله مبلغان اردیبهشت و خرداد 1386، شماره 91
سویدی می گوید: آنچه بر آن اتفاق دارند این است که مهدی (عج) آن کسی است که در آخرالزمان قیام می فرماید و زمین را پر از عدل و داد می کند
. (سبائک الذهب، ص 78.)

[3] ابن أبی الحدید، عبد الحمید بن هبه الله، شرح نهج البلاغة لابن أبی الحدید، مکتبة آیة الله المرعشی النجفی،قم، چاپ اول، 1404ق، ج1، ص18.

[4] ابن بابویه، محمد بن على- کمره اى، محمد باقر، کمال الدین / ترجمه کمره‏اى، اسلامیه، تهران، چاپ اول، 1377ش، ج1، ص447.

[5] مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى - دوانى، على، مهدى موعود ( ترجمه بحار الأنوار)، اسلامیه، تهران، چاپ بیست و هشتم، 1378 ش، صص1152،1153.

[6] صحیفه‌ی امام خمینی، ج10، ص65.

[7] همان، ص17

[8] ابن أبی زینب، محمد بن ابراهیم، الغیبة( للنعمانی)، نشر صدوق - تهران، چاپ: اول، 1397ق، ص320.

[9] بحار الأنوار ، ج‏۴۷، ص: ۱۲۴.

[10] کتاب من شهید می‌شوم.

[11] مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار (ط - بیروت)، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ: دوم، 1403، ج92، ص16.

[12]همان، ج36، ص387.

[13] اُسد الغابة ، ابن اثیر  ج 2، ص 269 ؛تاریخ بغداد، خطیب بغدادی، ج ‏7، ص 353.

 

[14] بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏28 ، ص 72.    

[15] استاد میرزا محمدی