سه شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۰:۳۲
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۳۱۸۰۹
گزارشگر : ۳۳۳
یادداشت دهه تکریم و غبارروبی؛

نقش مساجد در حمایت از تولید داخلی

وقتی صحبت از حمایت از کالای ایرانی می‌شود، همه این اقدام را امری خداپسندانه می‌دانند؛ چه جایی بهتر از خانه خدا برای شروع کار خداپسندانه.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از رسا، خداوند در قرآن با تحسین، از آبادگران مساجد سخن گفته است اما آیا با خراب کردن کارخانه های ایرانی و بی کار کردن کارگران ایرانی خانه های خدا در ایران آباد می شوند؟

آیا اگر تولید کننده ایرانی بی کار شود و فقر گسترش یابد، ایمانی باقی می ماند که در پی آن خانه های خدا بر روی زمین آباد شوند. فقر از هر دری که وارد شود، ایمان از در دیگر خارج می شود و زیبنده هر مسلمانی ایمان رو به تعالی است و ایمان رو به تعالی در جامعه رو به تعالی رخ می دهد و در جامعه ای که مردم محتاج کار روز و نان شبشان باشند از تعالی خبری نخواهد بود.

اولین جامعه اسلامی مسلمانان را نگاه کنید اول مساجد آباد ساخته شد، مساجدی که اگر چه شکل ساده ای داشتند اما تبادل علم و اندیشه و عمل در آنها موج می زد. همین مساجد آباد در سایه اندیشه آباد مسجدی ها، جامعه اسلامی آباد و رو به رشد ساختند و در ادامه جامعه رشد کرد، مساجدی با شکل ظاهری آبادتر و پر نقش و نگارتر ایجاد شد اما آبادی اندیشه را از مساجد گرفتند و اندیشه و تفکر از این مساجد به سایر مراکز علمی رفت و کم کم مساجد از رونق علمی و ایده پردازی اندیشه افتادند و جوامع اسلامی هم کم کم پیشتازی علمی خود را در جهان از دست دادند.

 

«أَفَلَا تَتَفَکَّرُونَ»؟ «أَفَلَا تَذَکَّرُونَ»؟ «أَفَلَا تَعْقِلُونَ»؟

قرآن بارها و بارها ما را به تفکر و تعقل و تذکر دعوت کرده است. باید متذکر شویم. قرآن را ورق بزنید هر جایی از دین حرف زده از دنیا هم حرف زده هر جایی از نماز به عنوان نمادی از دینداری سخن گفته از زکات هم به عنوان نمادی از اقتصاد سخن گفته است. پس برای اینکه جامعه ای با ایمان داشته باشیم نباید فقر وجود داشته باشد. البته نگاهی کوتاه به آیات قرآن در خصوص فقر نشان می دهد که منظور نظر قرآن از فقر، فقط نداری مادی نیست بلکه «فهم و اندیشه» هم ثروتمند و فقیر دارد. اندیشه هم باید غنی باشد.

اندیشه ای غنی است که ابزار ثروت حلال می شود و ثروت حلال است که حلّال مشکلات مردم و جامعه می شود. اندیشه های غنی را باید به مساجد بازگرداند و این باارزش ترین کالای ایرانی است. وقتی اندیشه غنی در مساجد باشد همین اندیشه غنی موجب می شود به فکر نان حلال مردمان باشیم و نانشان را با خرید محصولات غیر ایرانی و ثروتمند کردن غیر ایرانی ها آجر نکنیم.

 

سال «حمایت از کالای ایرانی»

و برای این کار اول باید از خود مسجد آغاز کرد. مساجدمان را نگاه کنیم؛ چه قدر مساجد ما موجب رونق کسب و کار حلال مسلمانان شده اند؟ چه قدر این رونق به بازارهای غیر مسلمانان رسیده است؟ آیا اسلام شایسته می داند که خانه های عبادت و بندگی مسلمانان موجب ثروتمندی غیر مسلمانان شود؟ قدر مسلم خیر.

پس اول کار باید مساجدمان را با اندیشه و حاصل اندیشه و فکر و محصول دست ایرانی بسازیم و مجهز کنیم؛ مسجد متعلق به خدا و همه بندگان خداست و محلی است برای اندیشیدن و اندیشه ساختن و امام جماعت مسجد به عنوان اولین خادم مسجد باید خود عمیقاً به این بیندیشد که چگونه ابادی جامعه را از مسجد محل خود آغاز کند. وقتی خوب در این مورد اندیشید باید به کمک هیئت امنا، بزرگان محل و صد البته نوجوانان و جوانان خلاقیت های مرتبط با فکر، کار و محصول ایرانی را در مسجد اجرایی کند.

این کار از صحبت کردن در خصوص استفاده از کالای ایرانی آغاز می شود اما به آن ختم نمی شود، اختصاص یک اتاق مسجد به جوانان ایده پرداز، دعوت از صاحبان محصولات ایرانی برای معرفی محصول و کار خود در مسجد، ایجاد فضایی برای بحث و تبادل نظر در خصوص آنچه باید کرد، راه اندازی کمپین هایی برای حمایت از کارگران ایرانی، دعوت از خیرین برای تجهیز مسجد به وسیله کالاهای ایرانی و ... تنها بخش کوچکی از آن چیزی است که می تواند اتفاق بیفتد. 

اما کار مسجد به همین جا هم ختم نمی شود؛ وقتی حرف از بی کیفیت بودن کالای ایرانی به میان می آید باید به این اندیشید که کالای ایرانی را هم ما می سازیم پس باید مساجد به محلی برای ترویج این آیه قرآن تبدیل شوند که: «الّذی خَلَقَ المَوتَ و الحیاةَ لِیبلُوَکُم أحسَنُ عَمَلاً.؛ خداوند، مرگ و زندگی را بیافرید تا شما را بیازماید که کدام یک کاری بهتر می کنید». از امام صادق(ع) درباره آیه مزبور، روایت شده است: مقصود، عمل بیشتر نیست، بلکه عمل بهتر است. همچنین پیامبر خدا(ص) فرموده است: خداوند، دوست دارد که هر کارگزاری که کار می کند، نیکو کار کند. نیز آن حضرت در حدیثی دیگر فرموده است: خداوند، در هر کاری، نیک انجام دادنِ آن را فرمان داد».

 

مسجد، پایگاه حمایت از کالای ایرانی

این مسجد است که باید به همه یاد دهد که بهترین را بسازند و کم کاری نکنند. امروز اولین روز از دهه تکریم و غبارروبی مساجد است. روزی که با عنوان «مسجد، پایگاه حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری شده است. قرار نیست امروز فقط هر کدام از ما دستمالی به دست بگیریم و در و پنجره مسجد را غبارروبی کنیم؛ قرار است از امروز با دقت به مسجد و جامعه خود نگاه کنیم و ببینیم جامعه ما با غبار چه نقص ها و کمبودهایی آلوده شده که مسجد می تواند محل رفع آن نقص ها و جبران آن کمبودها باشد.

به زودی به روزی خواهیم رسید که بگوییم این مسجد بی نظیر با محصولات و کالای ایرانی ساخته و تجهیز شده است و مساجد ما برای کارآفرینی برای جوانان ما و حمایت از تولیدات آنها از هم پیشی می گیرند.

https://dahetakrim.masjed.ir/u/p2k

ارسال نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه تخصصی مسجد می باشد.