دوشنبه / ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۲:۵۰
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۴۸۰۹
گزارشگر : ۳۳۳
معاون فرهنگی کانون‌های مساجد:

طرح «شنبه‌های کتاب» در مساجد کشور اجرا می‌شود

معاون فرهنگی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد گفت: این ستاد در ایام تابستان با هدف غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان برنامه‌های متنوعی را برای دو طیف سنی زیر ۱۶ سال و ۱۶ تا ۲۱ سال اجرایی می‌کند.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ سعید سعادتی، معاون فرهنگی و هنری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی‌شده ستاد برای اوقاف فراغت کودکان و نوجوانان اظهارداشت: نگاه مسئولین ستاد به اوقات فراغت تنها محدود به ایام تابستان نیست و برنامه‌های ستاد در راستای جذب حداکثری کودکان و نوجوانان به مساجد در طول سال با هدف غنی‌سازی اوقات فراغت برگزار می‌شود البته باتوجه به آن‌که فرصت تابستان، زمان مناسبی برای فعالیت بیشتر است، نگاه ویژه‌ای به این ایام داریم.

نگاه رنگین‌کمانی به برنامه‌های اوقات فراغت در مساجد

وی با اشاره به اینکه سیاست ستاد در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت، نگاه رنگین‌کمانی به مخاطبان است، تصریح کرد: مخاطبان مسجد متنوع هستند و با سنین و ذائقه‌های مختلف حضور دارند، به‌طور مثال نوجوان حاضر در پایتخت نیازهای متفاوتی با فرد حاضر در استان‌های مرزی دارد لذا نگاه رنگین‌کمانی به برنامه‌ها داریم تا بتوانیم تمامی ذائقه‌ها را پاسخ دهیم.

سیاست راهبردی خانواده محور و مسجد بنیان

سعادتی با بیان اینکه سیاست راهبردی خانواده محور و مسجد بنیان دومین سیاست برنامه‌های ستاد است، افزود: در این راستا تلاش می‌شود که خانواده‌ها نیز درگیر شوند و برنامه‌ها در مسجد برگزار شود.

معاون فرهنگی و هنری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با اشاره به مخاطبان برنامه‌های اوقات فراغت ستاد گفت: برنامه‌های ستاد برای دو طیف سنی زیر ۱۶ سال و ۱۶ تا ۲۱ سال برای دختران و پسران برگزار می‌شود.

برنامه‌های آموزشی، هنری و اردویی برای غنی‌سازی اوقات فراغت

وی افزود: برنامه‌های آموزشی، هنری و اردویی محوریت پیش‌بینی‌شده غنی‌سازی اوقات فراغت امسال است.

سعادتی با بیان اینکه در حوزه آموزش، برنامه‌های متنوع مهارتی و نظری مدنظر قرارگرفته است، گفت: آموزش‌های نظری در حوزه‌های آشنایی با اخلاق اسلامی، سبک زندگی، آداب مسجد ، آداب معاشرت، مبانی قرآنی و اعتقادی و ... برگزار می‌شود و در حوزه آموزش‌های مهارتی نیز مهارت زندگی، فنی و حرفه‌ای، کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری مدنظر است.

معاون فرهنگی و هنری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ادامه داد: در حوزه مهارت‌های زندگی موضوعاتی مانند مهارت تصمیم‌گیری و حل مسئله دنبال می‌شود.

برنامه‌های اردویی ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد برای تابستان

وی گفت: در حوزه اردویی نیز چند مدل برنامه برگزار می‌شود، یک مدل اردوهای کانونی و محلی است که به‌صورت نیم روزه برگزار می‌شود و کانون‌های فرهنگی و هنری نسبت به مقتضیات محله با رویکرد فرهنگی و آموزشی برگزار می‌کنند.

سعادتی ادامه داد: یک سری از اردوها نیز به‌صورت متمرکز برگزار می‌شود که امسال این اردوها در شهرهای مشهد، قم و شیراز برنامه‌ریزی‌شده تا برگزار شود.

ساماندهی ۶۰۰ گروه سرود و ۱۲۰ گروه نمایش بچه‌های مسجد

معاون فرهنگی و هنری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با اشاره به برنامه‌های بخش هنری طرح غنی‌سازی اوقات فراغت تصریح کرد: در این حوزه دو مدل برنامه طراحی شده است، یکی هسته‌ها و گروه‌های هنری در رشته‌های سرود، نمایش و فیلم‌سازی است که در این زمینه ۶۰۰ گروه سرود و ۱۲۰ گروه نمایش ساماندهی شده است که در این تابستان برنامه‌های مختلف خود را دنبال خواهند کرد.

وی افزود: در حوزه فیلم‌سازی نیز جشنواره فیلم طنین در قالب فیلم کوتاه مستند و داستانی برگزار می‌شود.

سعادتی با بیان اینکه در حوزه هنرهای تجسمی نیز رویکرد اصلی، انفرادی است، افزود: در این زمینه رشته‌هایی مانند خوشنویسی، عکاسی، کتابت قرآن کریم مدنظر است تا در اوقات فارغت تابستان آموزش داده می‌شود.

اجرای طرح «شنبه‌های کتاب» در ۲۰۰ مسجد کشور

معاون فرهنگی و هنری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در حوزه متاب و کتاب‌خوانی تصریح کرد: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد هم‌اکنون دارای ۱۳ هزار کتابخانه در سراسر کشور هستند که ۶ هزار مورد کتابخانه‌های مخزن دار است و مابقی کتابخانه‌های باز است که در این راستا برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی طرح «شنبه‌های کتاب» در ۲۰۰ مسجد کشور برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: در این طرح، امام جماعت مساجد یا فرد منتخب از کتابداران مسجد در این برنامه هر هفته کتابی را در حوزه کودک و نوجوان معرفی می‌کنند. جمعی از طلبه‌های قم مجموعه‌ای شامل ۱۵۰ عنوان کتاب داستانی مفید و پندآموز برای کودک و نوجوان را با عنوان «رمانتیک» جمع‌آوری کردند که در امر معرفی کتب، از این مجموعه استفاده می‌شود، همچنین در این قالب حلقه‌های کتاب‌خوانی و مسابقات نیز برگزار خواهد شد.

سعادتی افزود: طرح شنبه‌های کتاب هم‌اکنون به‌صورت آزمایشی در استان مرکزی و یزد در حال برگزاری است و از تابستان در سراسر کشور در قالب ۲۰۰ مسجد برگزار می‌شود.

فعالیت ۱۴۹۹ باب خانه نور در مساجد

معاون فرهنگی و هنری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با بیان اینکه برنامه‌های ترویجی و تبلیغی قرآنی ستاد از ماه رمضان آغاز شده است، گفت: در ایام تابستان حفظ و آموزش قرآن کریم و همچنین آشنایی با مفاهیم قرآنی در دستور کار است که از سوی ۱۴۹۹ باب خانه نور مدیریت و برنامه‌ریزی می‌شود.

وی تصریح کرد: درس‌نامه‌های فهم قرآن، صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه در این زمینه آماده شده است که در سال گذشته ۱۰ هزار نفر در این خانه‌ها مورد آموزش قرار گرفتند و امسال نیز پیش‌بینی همین تعداد قرآن آموز را داریم.

نحوه ثبت‌نام در برنامه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت مسجدی‌ها

سعادتی با اشاره به اینکه برنامه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت از اول تیرماه آغاز می‌شود، گفت: علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه حضوری به کانون‌های فرهنگی و هنری می‌توانند ثبت‌نام داشته باشند و حتی اگر عضو کانون نیز نباشند می‌توانند برای اولین بار ثبت کنند، همچنین یک نرم‌افزار موبایلی با عنوان «نفحات بچه‌های مسجد» نیز طراحی شده است که علاقه‌مندان می‌توانند از این طریق نیز ثبت‌نام نمایند.

معاون فرهنگی و هنری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در پایان خاطرنشان کرد: تابستان امسال مناسبت‌های دینی و مذهبی بسیاری وجود دارد که در این زمینه برنامه‌های نشاط‌آفرینی بسیاری برای ایام دهه کرامت و دهه امامت و ولایت در دستور کار است.

انتهای پیام/

فارس
https://dahetakrim.masjed.ir/u/1ch9

ارسال نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه تخصصی مسجد می باشد.