جمعه / ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۲:۴۷
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۵۹۸۱
گزارشگر : ۲۸۰
یک عضو جامعه مبلغان تهران:

مسجدی‌ها عامل پیش‌برنده انقلاب هستند/ حضور مستمر هیئت‌ها در مساجد دغدغه‌های رهبری را کم می‌کند

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی گفت: نیروهای تربیت‌شده و رشد یافته در مساجد که هیئتی‌ها از جمله آنها هستند، عامل اصلی پیش‌برنده انقلاب اسلامی در مسیر تعالی جامعه و پیشرفت کشور هستند.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از ذاکران و شاعران اهل بیت (ع) که 15 بهمن ماه همزمان با سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) برگزار شد، نکاتی درباره وظایف این صنف مطرح کردند که به نظر کارشناسان مربوطه، اگر جلسات هیئت های مذهبی در مساجد برگزار شود، بسیاری از دغدغه های رهبر معظم انقلاب اسلامی را برطرف می کند. ضمن اینکه نقش مسجدی ها و هیئتی ها در برهه های مختلف انقلاب نیز بسیار برجسته بوده است، خبرنگار ما در گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمین «سید حسین موسوی»، یک عضو جامعه مبلغان تهران به بررسی این موضوع پرداخته است که مشروح آن در ادامه می آید:

همه کارشناسان حوزه فرهنگی باور دارند که نیروهای انقلابی و عناصر انتشاردهنده معارف دینی در جامعه، اعم از مبلغان دینی، ذاکران و شاعران اهل بیت (ع) تربیت شده مساجد هستند، چقدر این نیروها اکنون در پیشبرد اهداف انقلاب نقش دارند؟
مساجد هسته های اولیه مبارزه ملت ایران علیه نظام طاغوت را شکل دادند و در همه شهرهای کشورمان مساجدی را می توان نام برد که مرکز اصلی تجمع مبارزین و نیروهای انقلابی بودند که بر همین اساس می توان ادعا کرد اگر مساجد نبودند، انقلاب پیروز نمی شد. امروزه نیز مسجدی و نیروهای تربیت شده در مساجد که هیئتی ها از جمله آنها هستند، عامل اصلی پیش برنده انقلاب اسلامی در مسیر تعالی جامعه و پیشرفت کشور هستند. در واقع هر کس که با مسجد انس دارد، انقلابی است و یک انقلابی اصیل باید همیشه ارتباط و تعامل و انس خود با مساجد و مسجدی ها را حفظ کند.

به نظر می رسد شیوع ویروس کرونا با تمام تهدیداتی که داشت یک بار دیگر نقش بی نظیر مساجد را برای همگان برجسته و نمایان ساخت، در چنین وضعیتی، چقدر مسجدی ها توانسته اند در سایر عرصه ها حضور موثر داشته و به تحقق آرمان های انقلاب کمک کنند؟
مسجدی ها پیش از انقلاب هسته های اصلی شکل گیری نظام جمهوری اسلامی را و با پیروزی انقلاب نیز مسجدی ها ارکان نظام را تشکیل دادند و اگر توقع داریم انقلاب ما زمینه ساز شکل گیری تمدن نوین اسلامی شود باید نیروهای تربیت شده در مساجد پیشگام و پرچمدار باشند، همچنان که در دستگیری از نیازمندان همسو با رزمایش مواسات و همدلی، خدمت به آسیب دیدگان حوادثی همچون سیلاب و زمین لرزه، تشویق مردم به حضور در راهپیمایی ها و مقابله با آشوبگران و سایر اتفاقات، مسجدی ها بسیار موفق عمل کرده اند. گفتمان سازی شعارهای سال که مقام معظم رهبری می فرمایند و سایر مطالبات رهبری فرزانه انقلاب همچون بیانیه گام دوم انقلاب و اقتصاد مقاومتی نیز از دستاوردهای مهم و ارزشمند مساجد طی سالیان اخیر بوده است.

این دستاوردهایی که حضرت عالی مطرح می کنید به باور سایر کارشناسان نیز از جمله نقاط درخشان مسجدی ها است، ولی چه مشکلی وجود دارد که با این همه موفقیت، آمارهای نگران کننده ای از افزایش آسیب های اجتماعی در کشور مطرح می شود؟
مساجد در گذشته، مرکز اصلی تمام تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها و جریان سازی ها بودند ولی با شکل گیری سازمان های مختلف، این رویکرد کمرنگ شده است بنابراین مساجد طی 42 سالی که از انقلاب اسلامی می گذرد بسیار خوب عمل کردند و اگر فعالیت های مسجدی ها نبود شاید شاهد افزایش بیشتر این آسیب ها بودیم. البته قبول داریم که مساجد باید بیش از گذشته کار کنند ولی سازمان ها و مسئولان نیز باید در برنامه ریزی های خود اولویت بیشتری برای مساجد قائل باشند تا در کنار مردم، شاهد حضور بیشتر مدیران دستگاه ها و اجرای برنامه های سازمان های مختلف با محوریت مساجد باشیم اتفاقی که در جریان اجرای طرح شهید سلیمانی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شاهد آن هستیم.

یکی از موضوعاتی که بسیاری از صاحب نظرات و کارشناسان حوزه دین و فرهنگ طی سالیان اخیر بارها درباره آن سخن گفته و نوشته اند، فاصله گرفتن برخی از هیئت های مذهبی از مساجد است در حالی که حضور این هیئت ها در مساجد درخواست همه دلسوزان نظام به ویژه مراجع عظام تقلید و علمای بلاد است، به نظر می رسد اگر چنین اتفاقی روی دهد بسیاری از دغدغه های مقام معظم رهبری درباره برنامه هایی آیینی برطرف می شود، نظر شما در این باره چیست؟
همانطور که در گذشته مدارس علمیه در جوار مساجد و به تعبیر دقیق تر در قلب مساجد بنا می شدند، جلسات مذهبی نیز در این خانه های خدا برگزار می شدند، البته از زمانی که حکومت های فاسد و وابسته ای همچون پهلوی، ممنوعیت هایی درباره برگزای مجالس مذهبی و روضه ها ایجاد کردند، به ناچار هیئت های مذهبی در فضای خارج از مساجد تشکیل شدند، ولی اکنون که نظام جمهوری اسلامی در کشورمان حاکم است باید همه مجالس مذهبی در مساجد برپا شوند و حسینیه ها و تکایا و هیئت ها به مساجد برگردند و در این خانه های خدا مستقر شوند همچنان که شاهد هستیم بسیاری از مساجد اقدام به ساخت بنا و ساختمانی در جوار خود برای هیئت های مذهبی کرده اند که اقدام بسیار شایسته ای است.

مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از ذاکران و شاعران اهل بیت (ع) بر گسترش ادب و اخلاق اسلامی در جامعه تاکید کردند، به نظر می رسد این سخن به این دلیل مطرح شده که گاهی اخباری درباره طرح برخی مطالب ناصواب در بعضی از مجالس هستیم، در چنین شرایطی اگر هیئت های مذهبی در مساجد مستقر شوند و امام جماعت، مدیر این نهاد شود، می توان امیدوار بود که مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره برچیده شدن بدگویی و بدزبانی محقق شود؟
قطعا اگر یک روحانی در راس مدیریت یک هیئت مذهبی و مجلس دینی باشد بروز برخی انحرافات، اگر نگوییم کاملا حذف می شود، حداقل به شکل ملموسی کاهش می یابد. بازگشت هیئت های مذهبی در مساجد مطالبه همگانی است، البته وجود برخی از محذوریت های شرعی و علاقه نسل جوان به انجام برخی از روش های عزاداری، موانعی در این زمینه ایجاد کرده است که بهترین ابتکار ساخت حسینیه ها در جوار مساجد و برگزاری مجالس مذهبی و روضه در فضاهایی از مسجد است که صیغه مسجد در آن قرائت نشده است. مساجد مرکز گسترش ادب و اخلاق و فرهنگ اسلامی هستند و طبیعتا وقتی برنامه ای در مسجد برگزار می شود، سخنرانان و مداحان قواعد و اصول و احکام برپایی یک مجلس دینی در مسجد را رعایت می کنند و همین به نوبه خود موجب مقابله با بد زبانی ها و بدگویی ها در جامعه می شود.
https://dahetakrim.masjed.ir/u/pd6

ارسال نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه تخصصی مسجد می باشد.