یکشنبه / ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ / ۲۰:۴۳
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۶۰۸۶
گزارشگر : ۲۸۰
کارکرد اقتصادی مسجد

حمایت صندوق قرض‌الحسنه مسجد حضرت رسول(ص) از تولیدکنندگان

امام جماعت مسجد حضرت رسول(ص) با بیان اینکه صندوق قرض‌الحسنه این مسجد هرساله در تلاش است تا از تولید حمايت کند، گفت: تلاش ما براین است که از بین تقاضاکنندگان به صندوق اولویت را به کسانی بدهیم که در امر‌ تولید فعال هستند، خوشبختانه در طی سال‌های گذشته میانگین به ۱۵۰ تولیدکننده وام پرداخت شده است.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، همانطور که همگان واقفند یکی از کارکردهای مهم مسجد در طول تاریخ شکل گیری آن از عصر نبوی (ص) تا به حال، کارکرد اقتصادی بوده است. البته شایان توجه است که کارکرد اقتصادى مسجد به طور غیر مستقیم است و تأثیرى که بیشتر از طریق موعظه و نصیحت و نیز بیان احکام خرید و فروش و انجام کارهاى اقتصادى صورت مى ‏گیرد و نیز تاکید فراوان فرمایشات حضرت رسول اکرم(ص) و ائمه هدى‏ مبنى بر رعایت انصاف و عدالت در انجام معاملات و نیز انجام دادن کار اقتصادى فقط با هدف رضایت خداوند و رفع حوائج و نیاز مسلمانان و نه در نظر گرفتن انگیزه مادى و سودجویانه بوده است و همه اینها زمینه‏ هایى جهت ایجاد رقابت سالم و تأثیر در روند معاملات و کارهاى اقتصادى هستند.

به همین دلیل است که مسجد در اکثر کشورهاى جهان اسلام داراى محوریت اصلى بوده و در مرکز بازار و مرکز اقتصادى هر شهر مسجد داراى نقش فعالى است و هنگام نماز مسجد محل مراجعه بازاریان، کسبه، و اصناف اطراف بازار مى‏ باشد و امام جماعت نیز در هر جلسه نماز ضمن دعوت نمازگزاران که عمدتاً در فعالیت‏هاى اقتصادى فعال مى‏ باشند، به رعایت اخلاق اسلامى و اخلاق اقتصادى با نقل آیات، روایت و احادیث حضّار را به رعایت انصاف و عدل در معاملات و کارهاى اقتصادى دعوت مى ‏کند، که این موعظه و سخنرانى ائمه جماعت در مسجد تأثیرى عمیق در نمازگزاران ایجاد کرده و به تبع، آنان از نظر اخلاقى و براى رعایت مسائل شرعى مجبور به فعالیت سالم اقتصادى مى‏ شوند.

به همین منظور حجت‌الاسلام غلامعلی شجاع منظری امام جماعت مسجد حضرت رسول(ص) در خصوص تحقق شعار سال «تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی» و نقش مساجد در این زمینه گفت: باتوجه به اینکه چندین سال پیاپی رهبر معظم انقلاب بروی تولید تاکید دارند به گفته ایشان موفقیت‌های نسبی حاصل شده است اما همچنان به قله مطلوب نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: مسجد حضرت رسول(ص) نیز نسبت به این موضوع حساس بوده و از طریق صندوق‌الحسنه مسجد تلاش خود را کرده‌ایم تا با پرداخت وام به گروه‌های تولیدی کمک کنیم، تقاضا نسبت به این صندوق بسیار زیاد است اما اولویت ما با کسانی است که به کارهای تولیدی می‌پردازند.

امام جماعت مسجد حضرت رسول(ص) تاکید کرد: خوشبختانه هرساله توانسته‌ایم به ۱۵۰ نفر در جهت کارهای تولیدی وام داده تا قدری در حرکت تولید کمک کرده باشیم.

حجت‌الاسلام شجاع منظری یادآور شد: علاوه بر پرداخت وام با کمک بسیج برادران و خواهران کارگاه‌های آموزشی را در مسجد برگزار می‌کنیم تا از این طریق گروه‌های داوطلب بتوانند با مشاغل خانگی و تولیدی بیشتر آشنا شوند.

وی در خصوص دهه تکریم و غباروبی مساجد که چندین سال است به یک نماد تبدیل شده است، افزود: باتوجه به شیوع ویروس کر‌ونا علاوه بر دهه تکریم و غباروبی در طی سال گذشته تلاش کردیم به طور متناوب مسجد را ضدعفونی و نظافت کنیم تا نمازگزاران به راحتی از فضای مسجد بهره ببرند. البته نظافت ما تنها محصور به مسجد نبود بلکه سعی کردیم در این ایام محله‌ها و خانه‌های اطراف مسجد را هم نظافت و ضدعفونی کنیم.

امام جماعت مسجد حضرت رسول(ص) در مورد اهمیت غباروبی گفت: باتوجه به وسعت مسجد هرساله از سه خادم و همچنین نمازگزاران برای غباروبی بهره می‌بریم، فلسفه‌ی نظافت و غباروبی ذاتا اتفاق خوبی است و باعث می‌شود که مردم با رغبت بیشتری پای به مساجد بگذارند، البته در طول ماه‌ها سعی ما همیشه بر نظافت و گلاب‌پاشی و اطرافشانی مسجد بوده زیرا این امر بسیار در ترغیب مردم و اشتیاق آنها در آمدن به مسجد تاثیر دارد.


https://dahetakrim.masjed.ir/u/oqh

ارسال نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه تخصصی مسجد می باشد.