پنج شنبه / ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ / ۲۰:۴۳
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۰۸۷
گزارشگر : ۲۸۰
حجت‌الاسلام بصیری:

مساجد باید در مورد موانع موجود بر سر راه تولید روشنگری کنند

امام جماعت مسجد امام حسین(ع) قلهک محله زرگنده با بیان اینکه نباید از مساجد برای برطرف کردن موانع تولید انتظار غیرواقعی داشت، گفت: مساجد می‌توانند در جهت رفع موانع تولید به روشنگری بپردازند، درواقع مساجد می‌توانند با یک نقشه راه آنچه را به عنوان موانع بر سراه تولید است به مردم نشان دهند.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، یکی از ویژگی‌های پیام‌های سالانه نوروزی مقام معظم رهبری و همچنین سخنرانی‌های بعد از ایراد پیام توسط ایشان که در واقع از مهمترین اهداف آن نیز محسوب می‌شود، تبیین و تشریح بیشتر مفاهیم و کلید واژه‌ها و سیاست راهبردی هدف گذاری شده برای این پیام‌هاست.

ترسیم و ریل‌گذاری سیاست‌های عالی نظام در مواجهه منطقی و کارشناسی با اهم مسائل، موضوعات و مشکلات مبتلا به کشور در طول سال از هدف‌های راهبردی کلان دیگر می‌باشد که همین امر مهم با هدف کاهش دغدغه‌های معیشتی و مشکلات اقتصادی مردم از یک سو و از سوی دیگر برداشتن گام‌های عملی و سریع در جهت رشد و توسعه همه‌جانبه و موزون و متوازن کشور در تمامی حوزه‌ها و عرصه‌ها به خصوص حوزه اقتصادی انجام می‌شود.

در همین خصوص حجت‌الاسلام احمد بصیری امام جماعت مسجد امام حسین(ع) قلهک محله زرگنده در خصوص شعار سال «تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی» و نقش مساجد در تحقق این شعار گفت: مساجد طبیعتا به طور مستقیم نمی‌توانند نقشی در تحقق این شعار داشته باشند، اگر هم وظیفه‌ای را بخواهیم برای مساجد تعریف کنیم درست نیست زیرا این امر برعهده مساجد نبود و در صورت ایجاد این وظیفه عموم مردم انتظار نا به جا داشته و مطالبه‌گری را به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: در شعار سال جدید در بخش پایانی رهبر معظم انقلاب به امر مانع‌زدایی تاکید داشتند، در مورد این بخش از شعار مساجد می‌توانند با فرهنگ‌سازی و ارائه یک نقشه راه ریل‌گذاری درست برای رفع موانع تبیین کنند، رهبر معظم انقلاب چندین سال است که به امر تولید تاکید دارند و ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که موانع موجود بر سر راه تولید مشخص شود.

امام جماعت مسجد امام حسین(ع) قلهک تاکید کرد: برخی از مساجد ما ظرفیت تولید برخی محصولات را در داخل مسجد دارند که تعداد آنها بسیار محدود است، پس ما نباید توقع نابه جایی از مساجد در امر تولید داشته باشیم، مساجد تنها می‌تواند در بخش فرهنگ‌سازی و روشنگری موانع موجود بر سر راه تولید اقدام کنند.

حجت‌الاسلام بصیری یادآور شد: یکی از موانع تولید که مساجد می‌تواند بروی آن تمرکز کنند موضوع خودباختگی است، متاسفانه برخی از مسئولین آگاهانه یا ناآگاهانه با عدم خودباوری و تکرار موضوع «ما نمی‌توانیم» باعث ایجاد یک فضای خودباختگی شده‌اند که مساجد می‌تواند بروی همین موضوع متمرکز شده و نشان دهند که چه ظرفیت‌ها و امکانات برای امر تولید در دست کشور است.

وی افزود: مسجد امام حسین(ع) قلهک سعی کرده در دو سال گذشته کارگاه‌های آموزشی و کلاس‌های تربیتی را برای نمازگزاران و خانواده‌های آنها برحسب موضوعات روز جامعه برپا کند، در سال جدید هم می‌توان بروی موضوع مانع‌زدایی تمرکز کرده و با ارائه نقشه راه به مردم و خانواده‌های آنها آنچه را که مانعی بر سر راه تولید است بیان کرد.

امام جماعت مسجد امام حسین(ع) در مورد دهه غباروبی مساجد و اینکه این اقدام به یک نماد تبدیل شده است، تصریح کرد: باتوجه به موضوع کرونا تاحدودی مساجد ظهور و بروز همیشگی خود‌ را نداشتند، بنابراین یکی از اقداماتی که به بهانه این دهه می‌توان از آن بهره برد تا مساجد مجددا دیده شوند رسانه‌ای کردن دهه تکریم و غباروبی مساجد است.

حجت‌الاسلام بصیری ابراز کرد: مساجد از صدر اسلام و حتی در ظهور انقلاب اسلامی ما بسیار نقش داشته اما این روزها و به خصوص در ایام کرونا خیلی از مساجد دوره شده‌ایم، بنابراین باید از شرایط به وجود آمده نهایت بهره را ببریم، هنر استفاده از رسانه امری است که آن را خوب بلد نیستیم و این ضعف را باید مرتفع کنیم.

وی در مورد نامگذاری روزانه دهه تکریم و‌ غباروبی به نام یک موضوع نیز تصریح کرد: نامگذای و به عبارتی دیگر هدف‌گذاری که پشت این عناوین برای دهه تکریم و غباروبی وجود دارد به طور جامع محقق نمی‌شود و تقریبا مساجد براساس برنامه‌هایی که هرساله داشتند به پیش می‌روند، به نظر می‌آید در هر منطقه باید چندین مسجد را به عنوان محور برای انجام عناوین ذکر شده قرار داد. در این شرایط نامگذاری‌ها هدف‌دار به پیش رفته و در عین حال تکریم و غباروبی سراسری هم صورت گرفته است.


https://dahetakrim.masjed.ir/u/oZ0

ارسال نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه تخصصی مسجد می باشد.