دوشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۹:۲۶
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۱۲۶
گزارشگر : ۶۲۰
گزارشی از مسجد الزهرا سلام الله علیها

معنویت برخاسته از سادگی

مسجد الزهرا (س) مسجدی کوچک و جمع و جور در یکی از قدیمی ترین و اصیل ترین محلات شهر تهران یعنی «ایران» است و از نظر قدمت از مساجد بزرگ و معروف این محله همچون سادات اخوی و حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و فائق نیز با سابقه تر است.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد ، مسجد الزهرا (س) مسجدی کوچک و جمع و جور در یکی از قدیمی ترین و اصیل ترین محلات شهر تهران یعنی «ایران» است و از نظر قدمت از مساجد بزرگ و معروف این محله همچون سادات اخوی و حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و فائق نیز با سابقه تر است.

 

اینکه می گویند دود از کنده بلند می شود درباره مسجد الزهرا (س) حالت دوگانه دارد؛ از سویی این مسجد قدیمی در رقابت با مساجدی که نام بردیم، عقب افتاده است ولی از سوی دیگر با وجود مساحت بسیار کوچکی که دارد در خدمت به نیازمندان، ترویج سبک زندگی اسلامی و کارآفرینی موفق عمل کرده است.

 

مسجد الزهرا (س) در سه طبقه واقع شده است و جزو محدود مساجدی است که علاوه بر خانه خادم، خانه عالم نیز دارد. شبستان زنانه در طبقه دوم و شبستان مردانه در زیرزمین واقع شده است. این مسجد در تمام شب های ماه رمضان امسال افطاری ساده با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی میان نیازمندان توزیع می کرد و در شب های 15، 21 و 23 این ماه، غذای گرم میان نیازمندان توزیع کرد.

 معنویتی که از سادگی برمی خیزد

 

شبستان مردانه مسجد الزهرا (س) همانطور که در عکس مشخص است بسیار ساده و کوچک است و خبری از هیچ گونه زرق و برق در آن نیست. جالب است بدانید که از کمدهای دیواری این شبستان به عنوان انباری استفاده می شود تا هیچ گونه اسرافی صورت نگرفته باشد. «مهدی دهقان پور» از نمازگزاران این مسجد با بیان اینکه مسجد الزهرا (س) دارای فضای معنوی منحصر به فردی است، درباره دلیلش درباره این مدعا توضیح داد: وقتی فردی وارد این مسجد می شود رابطه ای بی واسطه میان خود و خدایش احساس می کند و چون از تجملات خبری نیست و همه در این مسجد با هم دوست و صمیمی هستند، نوعی اتحاد معنوی در مسجد الزهرا (س) شکل گرفته است.

 

وی درباره برنامه های مسجد الزهرا (س) گفت: نماز جماعت در سه نوبت صبح، ظهر و شب با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در این مسجد اقامه می شود و چون بیشتر مساجد نماز صبح را به جماعت اقامه نمی کنند، میزان استقبال مردم از این نوبت نماز جماعت در مسجد الزهرا (س) بسیار قابل توجه است.

قدمت دیرینه در کمک مومنانه با مشارکت صندوق های قرض الحسنه

 

مسجد الزهرا (س) به گفته حجت الاسلام والمسلمین مهدی رئوفی که سابقه امامت جماعت در این مسجد را دارد، همیشه در کمک مومنانه به نیازمندان موفق بوده است و به همین دلیل تنها مسجدی در سطح منطقه است که تعامل خوبی با صندوق های قرض الحسنه محله ایران به ویژه صندوق معتبر و بزرگ «ولایت علوی» دارد. وقتی کارگروه تحقیق خیریه مسجد الزهرا (س) از نیازمند بودن فردی مطمئن شود، وی را برای دریافت وام که در برخی از موارد بلاعوض نیز است به این صندوق قرض الحسنه معرفی می کند.

 

کار جالب دیگری که در مسجد الزهرا (س) صورت می گیرد ترویج پوشش اسلامی از طریق همکاری با فروشگاه دینا است که کارش ترویج حجاب و عفاف اسلامی است و به این منظور خواهران بسیجی این مسجد بسیار فعال هستند. به گفته حجت الاسلام والمسلمین فضائلی، هر سال در چند نوبت به ویژه در ایام فاطمیه و ایام ولادت حضرت زهرا (س) و حضرت زینب کبری (س) چادر به صورت رایگان در اختیار خانواده های نیازمند و بانوان غیر چادری توزیع می شود.

کارآفرینی برای زنان سرپرست خانوار

 

کار جالب دیگر مسجد الزهرا (س) به گروه جهادی پایگاه بسیج این مسجد مربوط می شود که عبارت است از «مرکز کارآفرینی حضرت علی اصغر(ع).» این مرکز که دفتر آن در نزدیکی این مسجد (و در همان خیابان ایران، خیابان مهدوی پور) واقع شده است در زمینه تولید محصولات و مواد غذایی ایران فعالیت دارد و طی 12 سالی که از آغاز به کار آن می گذرد، برای بیش از 140 زن سرپرست خانوار تولید اشتغال کرده است.

 

کمک مومنانه کارویژه همه مساجد در دوره شیوع ویروس کرونا است که به همت اهالی مسجد الزهرا (س) به برنامه ثابت این مسجد تبدیل شده است به طوری که طی دوره شیوع ویروس کرونا در هشت نوبت و در مجموع بیش از هشتصد بسته ارزاق، سه نوبت پوشاک و دو نوبت لوازم التحریر میان نیازمندان توزیع شده است.

 

مسجد الزهرا (س) توانسته این حقیقت را به واقعیت تبدیل کند که برای موفق بودن حتما نباید بودجه کلان یا فضای بسیار وسیع داشت، بلکه می توان با روحیه جهادی، ایمان خالصانه و پشتکار، کارهای بزرگ را انجام داد. رئوفی درباره این مسجد گفت که مسجد الزهرا (س) با اخلاص و تدینی که در هیئت امنا و نمازگزارانش وجود دارد در تبلیغ معارف دین بسیار موفق است.

 

 

https://dahetakrim.masjed.ir/u/t5b

ارسال نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه تخصصی مسجد می باشد.