سه شنبه / ۴ خرداد ۱۴۰۰ / ۲۲:۱۶
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۱۶۴
گزارشگر : ۲۸۰
امام جماعت مسجد فاطمه الزهرا تهرانسر مطرح کرد

تلاش در عرصه فضای مجازی ضروری است

حجت الاسلام و المسلمین حسینی امام جماعت مسجد فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) تهرانسر در گفت و گو با پایگاه تخصصی مسجد در تشریح شبکه اینترنتی در حوزه خانواده گفت: با توجه به اهمیت روز افزون فضای مجازی و شرایط زیست افراد که به دلیل شیوع ویروس کرونا بر جامعه حاکم شده است؛ تلاش در عرصه فضای مجازی ضروری است. حتی مقام معظم رهبری نیز فرموده بودند که اگر بنده مقام رهبری را در کشور به عهده نداشتم مسئولیت فضای مجازی را بر عهده می‌گرفتم.

مسجد فاطمه الزهرا(س) واقع در محله تهرانسر شرقی است که در هشت ماه گذشته به همت حجت الاسلام و المسلمین حسینی و جوانانی که در قالب گروه های فنی و سایبری در این مساجد فعالانه حضور داشته اند؛ میزبان یک تلویزیون اینترنتی است.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی امام جماعت مسجد فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) تهرانسر در گفت و گو با پایگاه تخصصی مسجد در تشریح شبکه اینترنتی در حوزه خانواده گفت: با توجه به اهمیت روز افزون فضای مجازی و شرایط زیست افراد که به دلیل شیوع ویروس کرونا بر جامعه حاکم شده است؛ تلاش در عرصه فضای مجازی ضروری است. حتی مقام معظم رهبری نیز فرموده بودند که اگر بنده مقام رهبری را در کشور به عهده نداشتم مسئولیت فضای مجازی را بر عهده می‌گرفتم.

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه تولید محتوا در سال های اخیر متاسفانه معمولاً با یک هدف و برنامه مشخصی دنبال نشده است؛ اظهار کرد: ما با تاکید بر دو مقوله محتوا و کیفیت در عرصه تلویزیون اینترنتی در حوزه خانواده ورود کردیم در قدم اول ما نیاز به صرف هزینه و انجام رایزنی‌هایی بودیم تا بسیار مدرن تر از مدل های پیشین فعالیت داشته باشیم.

تلویزیون اینترنتی خانواده از تمامی استانهای کشور مخاطب دارد

 
این فعال رسانه در تشریح چگونگی شکل گیری تلویزیون مجازی در حوزه خانواده گفت: در اوایل فعالیت مان همانند اقدامات مشابه در عرصه فضای مجازی عمل کردیم؛ اما به تدریج با کمک گروه‌های فنی، ضمن بررسی همه جوانب، اقدام به راه اندازی تلویزیون مجازی نمودیم. حدود هشت ماه است که تلویزیون اینترنتی را برقرار کرده و به صورت لینک برای مخاطبین مان ارسال می کنیم؛ امروز باید خدمت شما عرض کنم که تلویزیون اینترنتی ما از تمامی استانهای کشور، مخاطب دارد و حدود ۲ هزار نفر معمولاً به صورت برخط از محتوای عرضه شده به صورت خانوادگی استفاده می‌کنند.
حجت الاسلام حسینی با اشاره به اینکه از حضور اساتید برتر حوزه و دانشگاه در تلویزیون اینترنتی استفاده شده است؛ افزود: ساعات پخش تلویزیون اینترنتی خانواده، روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۴ تا ۱۸ است؛ البته این تایمی است که به صورت ثابت در هفته ارائه برنامه خواهیم داشت. برنامه های تلویزیون هم کاملاً متنوع بوده است؛ برنامه‌های گفت و گو محور در زمینه روانشناسی یا طب سنتی تا مسابقات برخط برای ایجاد سرگرمی برای خانواده‌ها از جمله برنامه های شبکه اینترنتی است.

در فضای مسجد استودیوی ثابت راه اندازی کرده ایم

 
وی در خصوص نحوه تولید برنامه های این شبکه اظهار کرد: ما هم یک استودیو ثابت در فضای مسجد و هم یک تیم سیار داریم که برای مثال چندی پیش از شهر قم و از حرم حضرت معصومه (س) برنامه زنده پخش کردیم؛ یا هفته گذشته از امام زاده صالح و در کنار مقبره شهیدان فخری زاده و شهریاری برنامه داشتیم.

امام جماعت مسجد فاطمه الزهرا تهرانسر با اشاره به اینکه از حضور اساتید برتر حوزه و دانشگاه در تلویزیون اینترنتی استفاده شده است؛ افزود: ساعات پخش تلویزیون اینترنتی خانواده روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۴ تا ۱۸ است؛ البته این تایمی است که به صورت ثابت در هفته ارائه برنامه خواهیم داشت. برنامه های تلویزیون هم کاملاً متنوع بوده است؛ برنامه‌های گفت و گو محور در زمینه روانشناسی یا طب سنتی تا مسابقات برخط برای ایجاد سرگرمی برای خانواده‌ها از جمله برنامه های شبکه اینترنتی است.

این فعال رسانه در تشریح چگونگی افزایش مخاطبان تلویزیون مجازی گفت: یکی از مواردی که تلاش کردیم در شبکه مد نظر قرار دهیم، استفاده از شخصیت‌ها و افرادی همچون حجت‌الاسلام رفیعی است که چهره هستند و اقبال عمومی دارند. ضمن اینکه جوایزی همچون هزینه عتبات عالیات را با هدف افزایش مشارکت مخاطبینمان در برنامه های شبکه در نظر گرفتیم. تقریباً هر هفته قرعه کشی هزینه سفر به مشهد مقدس در شبکه برگزار می شود که همین موضوع به افزایش جذابیت‌های برنامه های ما کمک کرده است.

او با تاکید بر اینکه در حال ایجاد سایت و افزایش بسترهای لازم برای ارائه هرچه بهتره شبکه اینترنتی هستیم؛ گفت: با ایجاد سایت می توانیم به صورت جدی تر به پیش ببریم و برنامه‌های تولید شده را برای دانلود در اختیار مخاطبینمان در سایت قرار دهیم؛ تاکنون بیشتر در قالب گروه هایی که به صورت زنجیره‌ای تشکیل دادیم؛ با مخاطبان شبکه ارتباط برقرار کردیم یعنی خودمان تولید محتوا داشته‌ایم و زنجیره مخاطبینمان مطالب تولیدی را در گروه ها و کانال هایی که در فضای مجازی عضو هستند بازنشر داده اند. البته در تلاش هستیم با جذب خبرنگار به صورت میدانی از سطح شهر گزارش‌هایی تهیه کنیم.

بیشتر از حمایت های مالی به حمایت معنوی نیاز داریم

 
حجت الاسلام حسینی با اشاره به اینکه بیش از حمایت‌های مالی به حمایت های معنوی نیاز داریم؛ اظهار کرد: بنده معتقدم که تلویزیون اینترنتی با توجه به استعداد های خودمان می تواند از عهده هزینه‌های اداره این شبکه فائق آید. بیشتر حمایت‌هایی که اکنون به آن نیازمندیم حمایت های معنوی است. حتی به لحاظ فنی هم گروه‌های فنی ما توانایی آن را دارند که تجربیات خود را در اختیار سایر مساجد یا نهادهای فرهنگی مذهبی قرار دهند.

امام جماعت مسجد فاطمه الزهرا (س) با بیان اینکه متاسفانه برخی از ائمه جماعات کشورمان مسئله فضای مجازی را آنطور که لازم است، جدی نگرفتند؛ افزود: ائمه جماعاتی هستند که آن طور که لازم است عرصه فضای مجازی را دنبال نمی کنند یا برخی از آنان به لحاظ علمی و فنی در این زمینه ورود نداشته اند؛ ما برای تشکیل شبکه اینترنتی یک کار گروه جهادی تشکیل داده ایم؛ ما در این زمینه نگاه کاسب کارانه نداریم و هدف ما خدمت به جامعه و کشور است. فضای مجازی امروز عرصه ای است که دشمن به جد در آن ورود کرده است؛ متاسفانه چنین همتی از طرف ما شکل نگرفته است تا از فضای مجازی به خوبی استفاده کنیم. متاسفانه شیوع ویروس کرونا هم شرایطی را در کشور ما به وجود آورده که امکانات حضوری ما برای ارتباط با مردم هم با محدودیت مواجه شده؛ این موضوع اهمیت فضای مجازی را دوچندان کرده است.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به تاثیر گذاری این شبکه در میان مخاطبان خود گفت: گاهی خانواده ها در تماس هایی که با ما می گیرند، می گویند که برخی راه کارها یا کلید واژه‌هایی که در برنامه های تلویزیون اینترنتی به ما معرفی شد؛ در حل مشکلات خانوادگی آنها بسیار راه گشا بوده است. ما ارتباطمان را با خانواده ها نباید از دست بدهیم و فضای مجازی فرصتی است که می‌توان از آن برای ارتباط هرچه بیشتر با خانواده ها به خوبی بهره گرفت. تلویزیون اینترنتی حتی بستری برای ارتباط سازنده بین خانواده ها ایجاد کرده است؛ به کمک همین شبکه اینترنتی خانواده‌ها از تجربیات یکدیگر برای حل مشکلاتشان بهره برده‌اند و حتی این ارتباطات به چند مورد ازدواج نیز منجر شده است. همین تولید محتوا با کمک استفاده از کارشناسان مجرب می تواند به تبلیغ فرزند آوری و تربیت فرزند صالح منتهی شود. خوشبختانه برنامه های منتشر شده هم از کیفیت مطلوبی برخوردار بودند تا جایی که صدا و سیما و شبکه قرآن و معارف سیما به ما پیشنهاد داده‌اند که از تولیدات ما فیلمبرداری کرده و پخش تلویزیونی داشته باشند.

امروز بحث مشارکت مردم در انتخابات مسئله جدی است

حجت الاسلام حسینی همچنین در خصوص نقش فضای مجازی در بصیرت افزایی، به موضوع انتخابات اشاره کرد و افزود: ما باید کمک کنیم که در بحث انتخابات مشارکت افزایش پیدا کند؛ همانطور که خدمت شما عرض کردم در شبکه های اجتماعی گروه هایی داریم که نباید از آنها غفلت کنیم؛ برخی از افراد با شیطنت چنین موضوعاتی را مطرح می کنند که نباید در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنیم؛ منتها ما به این افراد گفتیم که اتفاقاً در این دوره باید در انتخابات شرکت کنیم امروز مشارکت موضوع جدی است و حیاتی است همین چند روز قبل من به یکی از مسئولین کشوری عرض کردم که اگر تا دیروز این بحث مطرح بود که به فلان جناح رای داده شود؛ الان متاسفانه شبکه های معاند این موضوع را مطرح کرده اند که حضور مردم در انتخابات را کمرنگ کنند. وقتی همه ما نتوانیم به خوبی در فضای مجازی حضور داشته باشیم طبیعی است که بسیاری از افراد پای همین شبکه ها و رسانه های دشمن می نشینند؛ این خطر است. به همین خاطر ما باید با ظرافت و با هوشمندی مردم را به شرکت در انتخابات ترغیب کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان مردم را به شرکت در انتخابات ترغیب کرد؛ گفت: در ابتدا باید حرف هایی را بزنیم که مردم آنها را به راحتی می پذیرند. باید در ابتدا به وجود مشکلات در کشور اذعان کنیم. باید نظرات مردم را در حرف هایمان بیاوریم و نظرات آنها را تصدیق کنیم؛ وقتی آنها بپذیرند که حرف ما را بشنوند در حقیقت ما توانستیم اعتماد لازم را ایجاد کنید. سپس باید با استدلال های منطقی و گوناگون مردم را به شرکت در انتخابات تشویق کرد. حب وطن می تواند عده ای از مردم را به انتخابات ترغیب کند. واقعاً هم همین گونه است امروز بحث این یا آن جناح نیست ارتقای ایران اولویت ماست؛ حضرت آقا فرمودند که حتی اگر من را قبول ندارید برای ایران در انتخابات شرکت کنید. همانطور که عرض کردم بحث اصلی امروز حضور مردم در انتخابات است؛ مخصوصاً امثال ما نباید له یا علیه کاندید خاصی صحبت کنیم. امروز صحبت ها باید فقط حول محور مشارکت باشد. البته اگر طیف یا گروهی که همراه شدند؛ پیدا کردیم؛ می توانیم بگوییم که مصلحت کشور در رای دادن به فلان کاندیدا است. این موضوع بسیار ظریفی است که بتوان مردم را به انتخاب اصلح ترغیب کرد اما خوشبختانه در شبکه تلویزیونی مجاز ایمان چه در ایام دهه مبارک فجر و چه در این ایام نزدیک به انتخابات به نحوی عمل کردیم که مشارکت مخاطبانمان خیلی عالی بود. حتی ما ناچار شدیم چند بار محتوای تولیدی خودمان را بازنشر دهیم.


بچه‌های مسجدی باید در انتخابات اخیر هدایتگر باشند

حجت الاسلام حسینی با تاکید بر اینکه بچه‌های مسجدی باید در انتخابات اخیر هدایتگر باشند تاکید کرد: هادیان سیاسی ما باید فعال شوند بچه های بسیج باید برای انتخابات هم فکری کنند باید هم آوایی داشته باشند انشالله بتوانیم در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری در انتخاب کاندیدای اصلح موفق باشیم.

وی با اشاره به اینکه ائمه جماعات باید پای کار انتخابات باشند؛ گفت امیدواریم فضایی شکل بگیرد که به صورت مدیریت شده ائمه جماعات در بحث انتخابات فعالیت کنند. اگر چنین فضایی شکل نگیرد به اعتقاد من ائمه جماعات در بحث انتخابات سلیقه‌ای عمل می کنند. این امر هم مستلزم این است که یک انسجامی در کوتاه مدت شکل بگیرد؛ یک کار گروهی در بحث سیاسی تشکیل بدهیم که بتواند راهکارهای علمی و عملی را به ائمه جماعات بدهد تا بتوانند در بدنه جامعه ارتباطات لازم را برقرار کنند.

هیئت امنای مساجد معتمدین محله ها هستند / دیده شدن یک مجموعه انقلابی که خوب عمل کرده و به رشد بیشتر آن کمک می کند

 
امام جماعت مسجد فاطمه الزهرا (س) تهرانسر در ادامه خاطر نشان کرد: به اعتقاد من در این زمینه نباید هیئت امنای مساجد را هم فراموش کرد؛ هیئت امنای مساجد یک پتانسیل است این افراد معمولاً معتمدین و تایید شده های محله ها هستند؛ یک برنامه برخط برای کل هیئت‌های امنا ایجاد کنیم که یک هم نوایی بین این افراد شکل بگیرد؛ ضمن اینکه چنین کار گروهی هم مورد حمایت قرار بگیرد حمایت‌ها هم عرض کردم بیشتر حمایت های معنوی مدنظر است؛ من بضاعت امور مساجد را می دانم؛ حمایت های معنوی را می‌توان از مسجدی که برای مثال در عرصه رسانه فعال است یا مسجدی که در عرصه مقابله با ویروس کرونا فعال عمل کرده است یا در تراز گام دوم انقلاب عمل می کند؛ بیشتر کرد؛ می توان از تجربیات آن مسجد بهره گرفت. دیده شدن مجموعه انقلابی که موفق بوده و خوب عمل کردند و به رشد بیشتر آنها کمک می کند.


https://dahetakrim.masjed.ir/u/t46

ارسال نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه تخصصی مسجد می باشد.