چهارشنبه / ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۷:۵۱
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۲۰۶
گزارشگر : ۲۸۰
انتظارات هیئت امنای مساجد از رئیس جمهوری آینده

از تعیین تکلیف هزینه‌های خدماتی تا اجرای مصوبات قانونی

برخی از اعضای هیئت امنای مساجد روشن شدن رایگان‌بودن هزینه‌های خدماتی مساجد و لزوم اجرایی‌شدن مصوبات پیشین دولت و مجلس درباره مساجد را از جمله انتظارات خود از رئیس جمهوری و دولت آینده برشمردند.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، مساجدی را می توان نام برد که امام جماعت ندارند یا خبری از خادم در آنها نیست و نهادهایی همچون بسیج ندارند ولی تقریبا هیچ مسجدی را نمی توان نام برد که هیئت امنا ندارد. همین موضوع، اهمیت بی نظیر جایگاه هیئت امنا را نشان می دهد بنابراین اطلاع از دیدگاه آنان درباره انتظارشان از ریاست جمهوری آینده کشورمان بسیار مهم است از این رو خبرنگار شبستان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، گفت و گویی با تعدادی از اعضای هیئت امنای مساجد داشته است که مشروح آن در ادامه می آید:

تعیین تکلیف رایگان بودن هزینه های خدماتی مساجد

«ایرج پورقاسم» با بیان اینکه اولین و مهم ترین انتظار اعضای هیئت امنای مساجد از ریاست جمهوری، تعیین تکلیف هزینه های خدماتی مساجد همچون آب، برق و گاز است، اظهار کرد: درحالی که مجلس و هیئت دولت تصویب کرده اند که این گونه هزینه های مساجد البته طبق یک جدول مشخص باید رایگان باشد ولی چنین اتفاقی هیچ گاه نیفتاده و مرتبا قبض این گونه خدمات به دست ما می رسد.

رئیس هیئت امنا و متولی مسجد امام حسین (ع) افزود: انتظار دیگری که از دولت بعدی داریم این است که حقوق ثابتی برای خادمان تعیین کند زیرا بسیاری از خادمان مساجد در وضعیت بد معیشتی قرار دارند و مجبور هستند شغلی دیگر نیز داشته باشند. ما به عنوان هیئت امنا امکانات محدودی داریم به ویژه اینکه بسیاری از مساجد، هیچ موقوفه ای ندارند.

«هوشمند» نیز با اشاره به اهمیت انتخاب مردم در تشکیل دولتی در تراز انقلاب اسلامی و زمینه ساز ظهور و تشکیل تمدن نوین اسلامی، گفت: چنین دولتی در حوزه فرهنگ مهم ترین وظیفه را دارد زیرا امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، فرهنگ را اساس و زیربنای نظام جمهوری اسلامی معرفی می کنند.

عضو هیئت امنای مسجد انصارالحسین (ع) ادامه داد: مساجد در مکتب اسلام مهم ترین و موثرترین پایگاه غنی سازی فرهنگ جامعه هستند بنابراین دولتی که قرار است بستر تشکیل تمدن نوین اسلامی را مهیا کند باید به مساجد اهمیت دهد و برای آن برنامه داشته باشد.

دولت و مجلس موانع ساخت و توسعه مساجد را از میان بردارند

وی اضافه کرد: وقتی از برنامه دولت برای مساجد سخن می گوییم منظور ما دخالت در امور مساجد یا تصویب بودجه کلان برای این مرکز نیست بلکه آنچه در اولویت است رفع موانع ساخت یا توسعه یا بازسازی مساجد است زیرا گاهی می شنویم یا می خوانیم یا مشاهده می کنیم که چند خیر در ساخت و توسعه مسجدی دچار مشکل شده اند. بنابراین اگر دولت و مجلس موانع را به صورت قانونی از بین ببرند دیگر شاهد این نخواهیم بود که مثلا فلان دستگاه در ساخت یا بازسازی فلان مسجد مانع تراشی می کند.

دولت باید موانع احیای کارکردها و توسعه خدمت رسانی مساجد را از میان بردارد

«صادق محمدی» نیز با بیان اینکه احیای کارکردهای مساجد و بسط خدمت رسانی مساجد در حوزه های مختلف و اکتفا نشدن به حوزه دینی و فرهنگی نیازمند تضمین های اجرایی از سوی دولت است، اظهار کرد: وقتی قرار است مسجدی، درمانگاه یا بیمارستان یا مرکز ورزشی بنا کند باید موانع از سر راه برداشته شوند در حالی که اکنون چنین نیست؛ برای نمونه وقتی قرار شد مسجد انصارالحجه(عج) (واقع در تهران، خیابان خاوران) بیمارستان شهدای گمنام را در همین خیابان بسازد، آنقدر مانع تراشی شد که اگر همت امام جماعت این مسجد و تلاش برخی از هیئت امنای آن و خیران نبود، هیچ گاه این بیمارستان که خدمات رایگان به نیازمندان ارائه می کند، ساخته نمی شد.

این عضو هیئت امنای مسجد انصارالحجه(ع) تاکید کرد: مساجد نقطه آغاز انقلاب اسلامی بودند بنابراین اکنون نیز برای تقویت انقلاب باید همه نگاه ها به مساجد باشد و این در صورتی است که دولتی که تشکیل می شود باور اساسی و اصیل به این خانه های خدا داشته باشد. چند سال پیش قرار شد با حمایت دولت، مجلس و قوه قضائیه، کارهای بزرگی در مساجد پا بگیرد که اجرای طرح هایی همچون تشکیل مراکز نیکوکاری، هر مسجد، یک حقوقدان و امثال آن از جمله آنها بود درحالی که هنوز فاصله زیادی تا تحقق حداکثری این مهم در مساجد کشور داریم. هرجا هم که مسجدی در اجرای این طرح ها موفق شده، عمدتا خودجوش بوده است.

رئیس جمهوری شخصا به حل مشکلات مساجد ورود کند

«حسین محمدی»، عضو هیئت امنای مسجد چهارده معصوم خیابان سی متری نیروی هوایی نیز با اشاره به اتفاق تلخی که برای حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم مصطفوی منتظری، امام جماعت مسجد حسنی افتاد، اظهار کرد: مساجد و تمام ارکان و فعالان آن باید مورد حمایت قانون قرار گیرند که این کار نیازمند ورود جدی رئیس جمهوری است زیرا مثلا درباره بیمه خادمان یا رایگان بودن هزینه آب، برق و گاز مساجد، مصوباتی بوده ولی هیچ گاه جنبه عملیاتی پیدا نکرده است. اگر این حمایت وجود داشته باشد در این صورت دیگر شاهد مضروب شدن یک امام جماعت نخواهیم بود.

وی یادآور: دولتی که در ساختار نظام جمهوری اسلامی تشکیل می شود همچنین باید وضعیت موقوفات مساجد را روشن کند، بسیاری از مساجد و حتی حوزه های علمیه رقباتی دارند که بلا تکلیف هستند این درحالی است که بسیاری از همین مساجد و حوزه ها مشکلات اقتصادی نیز دارند.

پایان پیام
https://dahetakrim.masjed.ir/u/uC5

ارسال نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه تخصصی مسجد می باشد.