دوشنبه / ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۲
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۲۳۲
گزارشگر : ۲۸۰

برکات همنامی یک کانون مسجدی با امام صادق(ع)؛ از اندیشه‌ ورزی تا کارآفرینی و همدلی مومنانه

کانون فرهنگی هنری امام صادق (ع)از کانون‌های فعال در استان خراسان جنوبی است که در حوزه‌های کارآفرینی و کمک‌رسانی به محرومان و حمایت از خانواده‌های بی‌بضاعت فعالیت‌های شاخصی را در سال‌های گذشته انجام داده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، کانون های مساجد از جمله پایگاه‌های فرهنگی هنری در محله‌ها هستند که جایگاه ویژه‌ای بین ساکنان شهرها و روستاها دارند. این پایگاه های فرهنگی هنری که در مجاور مساجد فعالیت دارند، می‌توانند راهگشایی بسیاری از مشکلات مردم باشند. یکی از این کانون های فرهنگی هنری فعال در استان خراسان جنوبی، کانون فرهنگی هنری مسجد امام صادق(ع) است که با برگزاری برنامه های فرهنگی، مذهبی و هنری و نیز دستگیری از محرومین و اقشار کم برخوردار توانسته کارکرد اصیل و واقعی مساجد را احیاء کند.

«محمدامین کریمی»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به رویکردها و برنامه های کانون امام صادق(ع) اظهار کرد: این کانون از سالهای گذشته تاکنون به همت امام جماعت مسجد امام صادق(ع) با حضور متولیان و دست اندرکاران مسجد برای جذب جوانان و نوجوانان به کانون فعالیت های گسترده ای انجام داده است، به گونه ای که برنامه های اوقات فراغتی که در این کانون همه ساله برگزار می شود، با استقبال بی نظیر نوجوانان و جوانان همراه است و قبل از بحران کرونا کانون در 30 رشته مختلف فرهنگی، هنری،علمی و آموزشی به مخاطبان دوره آموزشی برگزار کرده و در بحث کارآفرینی نیز فعالیت های شاخصی داشته است.

تعامل و همکاری میان بسیج و کانون فرهنگی هنری در برگزاری برنامه ها موجب شد که کانون امام جعفر صادق(ع) در طول سال فعالیت های فرهنگی هنری زیادی داشته باشد و از این کانون به عنوان یکی از کانون های جوان استان خراسان جنوبی یاد شود که توانسته بیش از 500 نوجوان و جوان را جذب فعالیت ها و برنامه های کانون نماید. به گفته مدیرکانون فرهنگی هنری مسجد امام صادق(ع)دوره های آموزش مداحی، خطاطی، کامپیوتر، ترتیل خوانی قرآن با حضور اساتید برجسته و برپایی اردوهای تفریحی به داخل و خارج استان، برگزاری دوره های سبک زندگی اسلامی با رویکرد ازدواج موفق، کارگاههای علمی و آموزشی و خانواده پایدار بخشی از برنامه های این کانون فعال در قبل بحران کرونا بوده است.ضمن اینکه رویکرد برنامه ریزی در این کانون به گونه ای است که تلاش می کند در برگزاری برنامه ها از استقلال مالی برخوردار باشد.

یکی از رویکردهای کانون امام صادق(ع)اهتمام به قرآن محوری بوده است، به گونه ای که ترتیل خوانی قرآن کریم در ماه رمضان، طرح تلاوت نور و قرائت هر روز دو صفحه از قرآن کریم بعد از نماز از جمله برنامه های این کانون در حوزه قرآنی قبل از بحران کرونا بوده است، ضمن اینکه اعضای کانون خودشان مکبری و ترتیل خوانی روزانه دو صفحه از قرآن را در مسجد بر عهده داشته اند. فعالیت های قرآنی کانون به قدری موفق بوده است که یکی از اعضای کانون در سالهای گذشته رتبه اول مسابقات کشوری ترتیل قرآن را کسب کرد.

کانون فرهنگی هنری امام صادق(ع) در حوزه نشر نیز فعالیت های گسترده ای داشته است و در واقع یکی اقدامات شاخصی که در این کانون مورد توجه قرار گرفت.نوشتن و انتشار کتاب بوده است، کتاب «چند قدم مانده تا خدا» در مورد نماز از جمله این کتاب ها است، این کتاب با موضوع نماز و توسط مدیر این کانون فرهنگی هنری تالیف شده است، به گفته کریمی این کتاب نتیجه 4 سال حضور فعال در کانون بود که توانستم از کتابهای مختلف برای نوشتن آن کتاب بهره گیرم. علاوه بر آن گاهنامه «آسمانی ها» مرتبط با مسجد و کانون ها است که این نشریه اخبار مسجد و کانون ها و مسائل فرهنگی در‌ آن مطرح و چاپ می شود و مورد استقبال نمازگزاران مساجد است. برگزاری دوره های«بینش مطهر» به منظور تبیین مبانی اندیشه انقلاب به منظور مبانی انقلاب اسلامی را می توان یکی دیگر از برنامه های این کانون برشمرد.

یکی دیگر از برنامه های کانون در زمینه کارآفرینی بوده است به گفته کریمی پس از تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اهتمام به موضوع اقتصاد مقاومتی هیئت اندیشه ورزی در کانون تشکیل شد و به پیشنهادات و راهکارهای آنها در زمینه اقتصاد مقاومتی توجه صورت گرفت.

مدیر کانون فرهنگی هنری امام صادق(ع) ادامه داد: در همین راستا به همت خیرین، بنیاد علوی و قرارگاه خاتم الاوصیا در زمینه «توبافی» از صنایع دستی استان خراسان جنوبی دوره آموزشی برگزار و اشتغال زایی ایجاد کردیم و افرادی که در حوزه گلیم بافی و قالی بافی تخصص داشته اند، توسط کانون شناسایی و با حمایت خیرین و آستان قدس رضوی کارگاره های تابلوی های قرآنی تشکیل داده ایم تا گامی در جهت تولید برداشته شود و بتوانیم در زمینه اشتغال و کار آفرینی نقشی ایفا کنیم. خوشبختانه هسته اولیه این گروه کارآفرینی که 8 خواهرهستند، سال به سال رو به گسترش است و توانسته اند محصولاتشان را درسراسر کشور عرضه کنند.

بنابراین گزارش، جمعی از اعضای کانون امام صادق(ع) از سالها قبل با تشکیل گروه خیرین در زمینه شناسایی و یاری رسانی به نیازمندان این منطقه مشارکت داشتند و به صورت ماهیانه کمک هایی را برای خانواده های بی بضاعت جمع آوری می کردند. این کمک ها در قالب کمک های غذایی، علمی و آموزشی است. اما پس از بحران کرونا رویکرد و برنامه کانون فرهنگی هنری امام صادق(ع) به سمت مبارزه با این بیماری سوق یافت. به طوری که ضدعفونی معابر و خیابان ها و نیز انتشار محتوای آموزشی برای پیشگیری از این بیماری از طریق فضای مجازی و پیام رسان ها مورد توجه قرار گرفت و توانستند به مردم و اهالی محله مواد ضدعفونی کننده توزیع کنند. کریمی اظهار کرد: در مناسبت های مذهبی با رعایت پروتکل های بهداشتی میان مردم بسته های بهداشتی و معیشتی توزیع نمودیم و به همت بچه های مسجد افرادی که متضرر اقتصادی بودند شناسایی و در بحث اشتغال آفرینی، حمایت مالی و طلب هایی که به کسبه های محله داشته اند و نیز در صورتی که توان پرداخت اجاره منازلشان را نداشته اند از آنها حمایت کردیم تا معیشت آنها دچار مشکلات زیاد نشود.

مدیرکانون فرهنگی هنری امام صادق(ع) همچنین به تحت پوشش قرار دادن 500 خانواده محروم اشاره کرد و گفت:1700 بسته معیشتی میان این خانواده ها در چندین مرحله توزیع شد و غذای گرم و بن نان به آنها اهدا نمودیم. ضمن اینکه در کنار توزیع بسته های معیشتی به این خانواده ها به فکر تقویت مبانی اعتقادی آنها نیز بودیم و در کنار بسته های معیشتی بسته های فرهنگی شامل مباحث اعتقادی و مذهبی نیز به آنها اهدا کردیم.

وی گفت: کانون امام صادق(ع) در حوزه آموزشی 100 نوع نوشت افزار ایرانی و اسلامی تهیه و با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) در اختیار خانواده های کم برخوردار قرار داده است.علاوه بر آن در صورتی که نوجوانان و دانش آموزان با مشکل تحصیل روبرو بودند به آنها دوره های تقویت درسی برگزار می کنیم.

پایان پیام
https://dahetakrim.masjed.ir/u/ssv

ارسال نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه تخصصی مسجد می باشد.