جمعه / ۲۸ مهر ۱۴۰۲ / ۱۹:۱۴
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۸۴۳۴
گزارشگر : ۶۹۱
در چهل‌ویکمین نشست ستارگان محراب

آئین نکوداشت امام جماعت مسجدجامع ابوذر برگزار شد

چهل‌ویکمین نشست ستارگان محراب، با هدف قدردانی از خدمات و مجاهدت‌های «حجت‌الاسلام و المسلمین رضا مطلبی» امام جماعت مسجدجامع ابوذر برگزار شد.

به گزارش سرویس مسجدخبر پایگاه تخصصی مسجد؛ چهل‌و‌یکمین نشست ستارگان محراب، به منظور تجلیل و تقدیر از مجاهدت‌های ۵۰ ساله «حجت‌الاسلام و المسلمین رضا مطلبی»، امام جماعت مسجدجـامع ابـوذر، با حضور مردم شهیدپرور و اهالی محله فلاح، جمعی از مقامات و مسئولان کشوری و لشکری و مرکز رسیدگی به امور مساجد، پنجشنبه  ۲۷ مهر ۱۴۰۲، همزمان با نماز مغرب و عشا، در مسجد جامع ابوذر، واقع در خیابان ابوذر، برگزار شد.

 

 حجت‌الاسلام و المسلمین مطلبی باعث رشد و تعالی اهالی محله ابوذر و فلاح شده است

 در بخشی از این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصطفی میرلوحی، استاد حوزه و دانشگاه، ضمن ابراز خرسندی از حضورش در این مراسم و اینکه برای اولین بار در مسجد ابوذر به عنوان یکی از پایگاه‌های مهم نهضت امام خمینی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه سخنرانی می‌کند، گفت: این مسجد در ۵۰ سال گذشته به وسیله عالم برجسته و روحانی مبارز، حجت‌الاسلام و المسلمین مطلبی باعث رشد و تعالی اهالی محله ابوذر و فلاح شده است.


وی با بیان اینکه بانی نصب حجت‌الاسلام و المسلمین مطلبی در مسجد ابوذر، به واسطه بیت مرحوم حضرت امام خمینی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه بوده، گفت: ۵۰ سال پیش، از آن روزی که ایشان به این مسجد آمدند با رهبر و بنیانگذار انقلاب اسلامی، امام خمینی رضوان الله تعالی و سپس با خلف بزرگوار ایشان، حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، بیعت نموده و شبانه روز خود را وقف این خانه خدا و تبلیغ دین نموده‌اند.


وی افزود: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری، مُبلّغ و طلبه باید غمخوار مردم باشد. در کنار تبلیغ دین مُبلّغ باید درد و رنج مردم را هم ببیند و با آنها همدردی کند. این سیره پیامبر و ائمه اطهار علیهم‌السلام است که در کنار تبلیغ، صدای مردم را می‌شنیدند، غمخوار آنها بودند و به مشکلات زندگی آنها رسیدگی می‌نمودند. هیچ وقت انبیا و ائمه علیهم‌السلام در منزل ننشستند و فرمان بدهند که این کار بشود و آن کار نشود! نماز بخوانید. کار خوب انجام دهید و از کار بد بر حذر باشید! بلکه همیشه در دل مردم بودند.

 

سیره ائمه علیهم‌السلام سرمشق حجت‌الاسلام‌والمسلمین مطلبی است

حجت‌الاسلام میرلوحی در ادامه گفت: امیرالمومنین علیه‌السلام در اوج قدرت و خلافت بر ده‌ها کشور امروزی، در اوج گرمای تابستان جلوی درب می‌نشستند تا مردم اگر حرفی با ایشان دارند بیان کنند. به ایشان عرض کردند؛ یا امیر! به داخل بیایید. مردم اگر کاری داشته باشند در می‌زنند. ایشان در جواب می‌فرمایند؛ راضی نیستم حتی به اندازه یک در زدن بین من و مردم فاصله بیافتد.


وی تصریح کرد؛ آنچه بیان کردم، سرمشق حجت‌الاسلام‌والمسلمین مطلبی، عالم بزرگوار و امام جماعت مسجد ابوذر بود که حضور ۵۰ ساله در این مسجد و جایگاه ایشان در بین اهالی محله فلاح، نشانگر ارتباط وثیق ایشان با مردم است.


این استاد حوزه در ادامه گفت؛ از خصوصیات بارز  یک عالِم این است که مردم از وجود او منتفع باشند. در غیر این صورت علم او کارایی دیگری ندارد! همچون جرّاحی با درجات علمی بالا که در کشاکش جنگ و عملیات، حتی یک رزمنده را هم جراحی نکرده باشد. در این صورت، درجات علمی او برای مردم نفعی ندارد. عالمی فضیلت دارد که علمش در خدمت مردم باشد. در حدیث آمده که، «مِدادُ الْعُلَماءِ افْضَلُ مِنْ دِماءِ الشُّهَداء». این فضیلت برای عالمی است که مردم از علمش منتفع باشند. وگرنه فقیه و عالمی که حاضر نیست علمش، فضلش، درسش و بیانش، گره‌گشایی‌ وخاصیتی برای مردم نداشته باشد، به چه درد می‌خورد؟ بر طبق روایات فقیه کسی است که مردم را نجات دهد.


وی ادامه داد؛ این نکات را از این جهات بیان نمودم که شما ۵۰ سال است، شاهد تربیت بهترین مومنین، رزمندگان و نیروهای خالص انقلابی در سطوح مختلف مدیریتی در کشور از این مسجد بودید. اکنون کیست که نام مسجدجامع  ابوذر، سوابق مبارزاتی مسجد و امام آن و راهپیمایی‌های گسترده مردم منطقه در قبل و بعد از انقلاب را نشنیده باشد؟ حضور پرشور مردم محله فلاح در کنار امام جماعت مسجد جامع ابوذر باعث شد تا موجی ایجاد شود که مردم جنوب شهر را به سمت امام و انقلاب هدایت کند. لذا خداوند به انسان توفیق علم دهد، اما علمی که یَنفَع باشد نه علم لایَنفَع!

 

عالم ربانی باید نفعش به مردم برسد

حجت‌الاسلام میرلوحی گفت؛ رسول خدا صلّى‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم از شرّ علمى که برای مردم نفعی ندارد، به خدا پناه می‌بردند و می‌فرمودند: (اللهم إنی أعوذ بک من علم لا ینفع، ومن دعاء لا یسمع، ومن قلب لا یخشع، ومن نفس لا تشبع). اما اینکه چه عالمی برای مردم نفعی دارد در روایتی از حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام که از امام هادی علیه‌السلام نقل می‌کند، چنین معرفی شده است؛ «لَولا مَن یَبقى بَعدَ غَیبَةِ قائمِنا علیه‌السلام مِنَ العُلَماءِ الدّاعینَ إلَیهِ ، و الدالّینَ عَلَیهِ ، و الذابّینَ عَن دینِهِ بِحُجَجِ اللّه». امام می فرمایند؛ برای شیعیان ما غیبتی می‌آید. فرزندم مهدی غایب می‌شود و مردم آنقدر دچار حیرت و سرگردانی می‌شوند که اگر علما در این زمان نباشند مردم همه مرتد خواهند شد.


وی افزود؛ بر اساس این فرمایش امام هادی علیه‌السلام، سه خصوصیت برای عالم مطرح شده است؛ طبق این سه خصوصیت عالمی ینفع است که مردم را به سوی امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف هدایت کند. اگر برای مردم منبر برود، تبلیغ کند، آنها را هدایت نماید و بر علمشان بیافزاید، ولی مردم امام زمانی نشوند، قطعاً یک جای کارش ایراد دارد! بیان مباحث روز اجتماعی و سیاسی بسیار مهم است، اما اگر مردم را به سمت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف دعوت و هدایت نکردیم، گمراه خواهند شد.


این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: اگر معرفت مردم به امام زمانشان محکم شود آنگاه نائب امام زمان و ولی فقیه عادل را هم خواهند شناخت و ولایت آنها، تبعیتشان از ولی و التزامشان به او محکم خواهد شد.


وی گفت؛ اگر مردم نسبت به معرفت امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ضعف داشته باشند و آگاهی آنها جاهلانه، سطحی و در حد گفتن و شنیدن باشد، در غبار فتنه‌ها، آن هم در دنیایی که فضای مجازی و حقیقی آن گمراه کننده شده، کم می‌آورند.

 

عالم باید محبت و مودت مردم را به سمت امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف جذب کند

حجت‌الاسلام میرلوحی افزود؛ اما خصوصیت دوم، و الدالّینَ عَلَیهِ، این است که یک عالم مردم را به سمت امام زمانشان دلالت کند. او باید با رفتارش، گفتارش و کردارش مردم را به سمت امام زمان ببرد. عالم باید محبت و مودت مردم را به سمت امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف جذب کند، نه اینکه با اخلاق و رفتار بد نفرت مردم را به سمت امام و دینشان جذب کند.


وی تصریح کرد؛ سومین خصوصیت عالم، الذابّینَ عَن دینِهِ بِحُجَجِ اللّه، دفاع از دین و عقاید و معارف با حجت‌های قوی الهی است. همچون «هشام بن حکم» که در سن ۱۷ سالگی آنگاه که هنوز محاسنش کامل نشده توانست یک عالم برجسته مخالف را به همراه چند صد شاگردش را در یک مناظره دینی شکست دهد. روزی امام علیه‌السلام در بین علما جایی برای هشام خالی می‌کنند. از حضرت می‌پرسند؛ مگر او کیست؟ می‌فرمایند؛ او کسی است که توانسته با علم خود بر مخالفان ما چیره شود و حتی تعداد کثیری را هدایت کند.


وی با بیان اینکه شیخ زکزاکی و شیخ حسن نصرالله توانستند بر مردم خود تاثیر مهمی بگذارند، گفت؛ این دو شخصیت شاید یک فقیه اصولی و عالم تراز نباشند، اما در عمل، هزاران نفر را چنان تربیت کرده‌اند که حاضرند از جانشان برای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف خرج کنند.


حجت‌الاسلام والمسلمین میرلوحی در بخش دیگری از سخنانش گفت؛ قیمت یک عالم به اندازه تعداد جوان‌های شیعه‌ای است که حفظشان کرده و نگذاشته در دامن دشمن تربیت شوند.


وی با اشاره به اینکه این ایام، سالگرد رحلت آیت‌الله مهدوی کنی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه است، گفت؛ از ایشان و بسیاری از بزرگان شنیده‌ایم که در بحران‌های قبل از انقلاب، درگیری گروهک‌ها، منافقین، فدائیان و روحانیون، وقتی به «مسجد جلیلی» می‌رسیدیم و چشممان به مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی می‌افتاد، به آرامش می‌رسیدیم. فقیهی که امام رضوان‌الله‌تعالی‌علیه را جع به ایشان فرمودند؛ حجت‌الاسلام آقای مهدوی کنی به اینجانب قریب الفتوی هستند.


حجت‌الاسلام میرلوحی تصریح کرد؛ چنین علما و بزرگانی، مسجدشان، حوزه‌های علمیه‌شان، اقامه نماز جماعتشان هیبت و هیئتشان تبلیغ و نورافشانی وجودشان، برای صدها جوان آرامش و دلگرمی است. چه بسا فرزندان شیعه‌ای که در مبارزات قبل از انقلاب از عالمان ربانی جدا شدند و به دام منافقین و فرقانیون گرفتار شدند و راه را گم کردند و برخی هم متأسفانه اعدام شدند.


وی گفت؛ عالم کسی است که هم خودش روشن است و هم نور وجودش بر دیگران می‌تاباند و آنها را از گمراهی حفظ می‌کند.


میرلوحی افزود؛ در ادامه حدیث امام هادی علیه‌السلام آمده؛ ...و المنقذین لضعفاء عبادالله من شباک ابلیس و مردته و من فخاخ النواصب لما بقی احد الا ارتدعن دین الله و لکنهم الذین یمسکون ازمة قلوب ضعفاء الشیعة کما یمسک صاحب السفینة سکانها اولئک هم الافضلون عندالله عز و جل». این خصوصیات در وجود حجت‌الاسلام والمسلمین مطلبی و در عملکرد ایشان دیده می‌شود.


وی افزود: بعضی می‌گویند؛ چرا ایشان سِمت دولتی ندارد یا نرفته وزیر شود؟ کار مهم ایشان حفاظت شیعیان از گمراهی و هدایت آنها به سمت انقلاب، اسلام و امام زمانشان بود. ایشان ۵۰ سال در این مسجد تبلیغ کردند. راه قرآن و اسلام را در پیش گرفتند. حوزه علمیه تاسیس کردند و جوان‌های این محله را هدایت نمودند. همین که نسلی را تربیت نمودند که اکنون از این نظام و انقلاب و اسلام حفاظت می‌کنند و همین حضور پرشور اهالی منطقه در این مراسم، نشانگر عملکرد موفق ایشان به عنوان یک عالم برجسته و ربانی است.


گفتنی است؛ در پایان این مراسم که به همت مرکز رسیدگی به امور مساجد تهران برگزار شد، از لوح نکوداشت حجت‌الاسلام و المسلمین مطلبی رونمایی و هدیه گرانقدر، انگشتری رهبر انقلاب، به وی اهدا شد.


همچنین ضمن قرائت متن تقدیرنامه ایشان، هدایایی برای تقدیر از امام جماعت مسجدجامع ابوذر، از جانب مرکز رسیدگی به امور مساجد، ریاست مجلس شورای اسلامی، شهرداری منطقه ۱۷ و سایر نهادها به ایشان تقدیم شد. 

 

به سمت قرآن بیاید!

 در بخش پایانی این مراسم حجت الاسلام والمسلمین رضا مطلبی امام جماعت مسجدجامع ابوذر گفت: دوست دارم این مطلب را بیان کنم و از مردم بخواهم که به سمت قرآن بیایند. 

 

وی افزود؛ من از روز اولی که امام جماعت مسجد جامع ابوذر شدم، برنامه های قرآنی را به طور منظم برگزار نمودم.

 

امام جماعت مسجدجامع ابوذر با اشاره به تعبیری از رهبر انقلاب، با این مضمون که، یکی از دلایل عقب افتادگی ما در مساجد این است که علما و ائمه جماعات برنامه‌های قرآنی ندارند، گفت: ۵۰ سال پیش برنامه قرآنی در مساجد معنا نداشت. اکنون هم استقبال فابل توجهی با توجه به زمینه و امکانات بوجود آمده صورت نگرفته است.


حجت الاسلام والمسلمین رضا مطلبی توصیه کرد؛ کلاس قرآن هرچند در زمانهای کوتاه، بایستی توسط ائمه جماعات برگزار شود و مردم هم در کلاس‌ها و برنامه‌های قرائت و تفسیر شرکت کنند.

 

ستاره محراب ابوذر

در این مراسم، ولی الله کلامی زنجانی، شاعر اهل بیت، به شعرخوانی درباره مسجدجامع ابوذر و امام جماعت آن و همچنین، حادثه تلخ ترور رهبر معظم انقلاب در این مسجد، در ۶ تیر ۱۳۶۰، پرداخت که متن زیبای این شعر را می توانید در ادامه بخوانید.

 

تصاویر این رویداد را از اینجا دانلود کنید

 

 ستاره محراب ابوذر


ستاره‌ای که به جمع ستارگان ناب است

فروغ دیدۀ طلاب و جان احباب است


رئیس حوزه ، امام جماعت محبوب

مطلّبی است که مطلوب اهل محراب است


کلامی زنجانی 

.....................

 

 مسجدجامع ابوذر تهران و خاطرات تلخ و شیرینش


پیچیده بوی عنبر در مسجد ابوذر

آید شمیم دلبر در مسجد ابوذر


گر دل به یادت آرد؟ بس خاطرات دارد

از سوء قصدی ابتر در مسجد ابوذر 


در سال شصت شمسی در خون نشست شمسی

 با چهره ای منوّر در مسجد ابوذر 


ذکر سرور می‌خواند آیات نور می‌خواند ماهی عمامه بر سر در مسجد ابوذر


 بودند مرحبیّون اندر پی شبیخون

 گویا نشسته حیدر در مسجد ابوذر


 آتش زدند بر جان شد قلب اهل ایمان زان اتفاق مضطر در مسجد ابوذر 


صاحب دلان بدانید تاریخ را بخوانید

 جانباز گشته رهبر در مسجد ابوذر

 

...................


 امشب به یاد آن حال بعد از دو و چهل سال 

جمعند اهل باور در مسجد ابوذر


نام ستارگانِ محراب دارد این بزم 

کرده ستاره ، محشر در مسجد ابوذر


 بنما دلا دوباره تجلیل از آن ستاره

 نور ستاره بنگر در مسجد ابوذر


 این خانه حوزه دارداین حوزه روضه دارد

 با یاد آل اطهر در مسجد ابوذر 


این سنگر نمونه مانده به پا ، چگونه؟

 پُرس از شیوخ کشور در مسجد ابوذر


سروی بلند قامت شیخی بلند همت 

بر یار بوده یاور در مسجد ابوذر 


شیری معین اسلام پیری (مطلّبی) نام

 بر اهل خیر ، محور در مسجد ابوذر


 آزادمرد زاهد روحانی مجاهد 

حق گفته روی منبر در مسجد ابوذر


یا رب به حق زهرا محفوظ دار او را

تا بینمش مکرر در مسجد ابوذر


گوید(کلامی) ازجان پاینده باد,هرآن

 یاد امیر لشکر در مسجد ابوذر


کلامی زنجانی

......................

تصاویر این رویداد را اینجا ببینید.

https://dahetakrim.masjed.ir/u/1c9x
چهل‌ویکمین نشست ستارگان محراب
چهل‌ویکمین نشست ستارگان محراب
چهل‌ویکمین نشست ستارگان محراب
چهل‌ویکمین نشست ستارگان محراب
چهل‌ویکمین نشست ستارگان محراب
چهل‌ویکمین نشست ستارگان محراب
چهل‌ویکمین نشست ستارگان محراب
چهل‌ویکمین نشست ستارگان محراب
چهل‌ویکمین نشست ستارگان محراب
چهل‌ویکمین نشست ستارگان محراب
صفحه ۱ از ۲

ارسال نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه تخصصی مسجد می باشد.