شنبه / ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۴:۱۳
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۸۵۹۰
گزارشگر : ۶۹۱
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:

حفظ جایگاه مسجد، یعنی تکریم مسجد

حجت الاسلام محمد رمضانی معتقد است: از مصادیق تکریم و تعظیم مسجد؛ حفظ جایگاه مسجد است. به این معنا که؛ نباید اجازه دهیم مسجد از نقش محوری‌ خودش منحرف شود.

به گزارش سرویس مسجدخبر پایگاه تخصصی مسجد؛ چند سالی است که دهه‌ی آخرِ ماه مبارک شعبان به عنوان «دهه تکریم و تعظیم مساجد» نامگذاری شده است. در این ایام میهمانان خانه‌های خدا به صورت خودجوش، به غبار روبی و تکریم مساجد می‌پردازند. البته تکریم مساجد ابعاد دیگری هم دارد. به عنوان مثال؛ تکریم نمازگزاران، فعال نمودن مسجد برای حضور و رفع حوائج مردم، خود از نمونه‌های تکریم مساجد است. در همین باب، ابعاد و مصادیق تکریم مساجد، گفت‌وگویی با «حجت الاسلام محمد رمضانی» امام جماعت جوان «مسجد شهدای پانزده خرداد» در شهرستان قرچک  انجام داده ایم که در ادامه می‌خوانید. 
 

تبدیل مسجد به پایگاه قرآن، یعنی تکریم مسجد

حجت الاسلام رمضانی در رابطه با اهمیت تکریم و تعظیم مساجد، گفت: باید توجه داشت که؛ مسجد مکانی برای رشد معنوی و تعالی انسان مؤمن است. مسجد محلی برای آموزش قرآن و حقایق آن است. مسجد پایگاه نشر تمام خوبی‌هاست. اجرای برنامه‌های قرآنی، از متن و روخوانی گرفته تا محتوا و تقسیر ، آموزش و اجرای تمام دستورالعمل‌های دین و شریعت و آنچه که از ائمه‌ی اطهار علیهم‌السلام برای ما، به یادگار مانده است، در مسجد، یعنی تکریم و تعظیم آن! این نکات از وظایف عموم مسلمین است که انجام آنها، همانا تکریم مسجد است.
 
حفظ جایگاه مسجد، یعنی تکریم مسجد
 
 وی افزود: از مصادیق دیگر تکریم و تعظیم مسجد؛ حفظ جایگاه مسجد است. به این معنا که؛ نباید اجازه دهیم مسجد از نقش محوری‌ خودش منحرف شود. مسجد پایگاه نشر خوبی‌ها و معنویات است. لذا نباید این پایگاه تحت تاثیر مسائل مادی با غرض‌ورزی دشمنان مسجد قرار بگیرد و از جایگاه و پایگاه اصلی خود دور شود.
 
امام جماعت «مسجد شهدای پانزده خرداد» گفت: از مصادیق تکریم مسجد عمل به وظایف دینی‌ و پرهیز از سبک شمردن و هتک حرمت مسجد است. بدین معنی که؛ کارگزاران مسجد تصمیماتی اتخاذ نکنند که قداست و جایگاه والای مسجد ضربه بخورد. همچنین؛ مومنین در محل زندگی خود در مساجد حاضر شوند. نمازهای خود را به جماعت در مسجد اقامه کنند و در برنامه‌های مساجد شرکت کنند. در حقیقت حضور در مسجد از مصادیق تکریم و تعظیم آن است. اگر مومنین به مساجد نروند و این خانه‎‌های خدا را آباد نکنند، قطعاً قداست مسجد لطمه می‌خورد و جایگاه آن نیز در جامعه تضعیف می‌شود. لذا، حضور در مسجد یعنی تکریم آن!
 
«میمِ» مسجد می‌تواند به معنای معنویت باشد
 
 وی در ادامه گفت: جا دارد تعریفی ساده و جدید از حروف تشکیل دهنده کلمه‌ی «مسجد» برای نسل جوان و امروزی از مسجد داشته باشم؛ «میمِ» مسجد می‌تواند به معنای معنویت باشد! یعنی مبدا تمام خوبی‌ها! حرف «سین» در کلمه‌ی مسجد به معنای سعادت دنیا و آخرت است. 
 
رمضانی در ادامه افزود: «جیم» در کلمه‌‌ی مسجد‍‌ به این معناست که بایستی جمع بودن در مسجد حفظ شود. از این معنا باید این نتیجه را گرفت که نباید مسجد را فراجناحی نمائیم. مسجد جای حزب و گروه خاصی نیست! مسجد برای عموم مردم و مسلمانان است. از صدر اسلام اینگونه بوده و هست و باید اینگونه بماند. 
 

مسجد محل مشق جهاد اکبر است

 
وی تصریح کرد؛ حرف «جیم» مسجد نیز یادآور همان جهاد اکبری است که مدام از لسان مبارک اهل‌بیت علیهم السلام جاری شده است، یعنی جهاد با نفس! اگر در معنای کلمه‌ی «محراب» که به معنای محل حرب است، دقت کنیم، این معنا استخراج می شود که وقتی امام مسجد در محراب می‌ایستد، در حقیقت در محل جنگ با نفس خویش ایستاده است.
 
حفظ اجتماع و اتحاد مومنین در مسجد، یعنی تکریم مسجد
 
حجت الاسلام رمضانی در ادامه گفت: حرف «دال» در کلمه مسجد یعنی دل‌های همه مومنین مجتمع و متحد شود. در حقیقت، مسجد مکان اجتماع قلوب مومنین است. «دال» یعنی دوری از هرگونه گناه، پرهیز از گناهان صغیر و کبیر که برای این دوری باید تمرین کرد و محل این تمرین جایی نیست جز مسجد! زمان این تمرین هم نماز جماعت، موسم اعتکاف و شب‌های قدر است. 
 
وی افزود: مراسمات دهه‌ی تکریم و غبارروبی در «مسجد شهدای پانزده خرداد» قرچک به دو قسمت است. اول اینکه در این دهه ما شأن و جایگاه والای مسجد را در نزد خدای بزرگ و جامعه‌ی اسلامی، به نمازگزاران یادآوری می‌کنیم. همچنانکه در طول سال این خانه خدا را تکریم می کنیم، در این ایام به نوعی بر آن تأکید بیشتری می ورزیم.
 
این امام جماعت جوان در ادامه گفت: در مرحله دیگر؛ در مراسمی نمادین با حضور مردم، نمازگزاران و به خصوص نوجوان‌ها، در یک ساعت خاص در مسجد، وسایل غبارروبی مسجد را فراهم و محراب، منبر و آنچه که در مسجد از قداست بیشتری برخوردار است را با گلاب تطهیر و عطرافشانی می‌کنیم.
 
دهه تکریم و تعظیم مساجد، سنتی که باید حفظ شود

 

حجت‌الاسلام محمد رمضانی در پایان ضمن تشکر از مرکز رسیدگی به امور مساجد به خاطر پایه‌ریزی آئین «دهه‌ی تکریم و تعظیم مساجد» گفت:  این سنت بایستی حفظ شود. انشالله خداوند متعال به ما کمک کند تا بتوانیم شأن و جایگاه مسجد را حفظ کنیم.

 

پایان پیام/

 
https://dahetakrim.masjed.ir/u/1cyE

ارسال نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه تخصصی مسجد می باشد.