چهارشنبه / ۳ فروردین ۱۴۰۱ / ۰۴:۳۳
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۰۸۷
گزارشگر : ۲۸۰
حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی:

تکریم ائمه جماعات از مصادیق تکریم مسجد است

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد: ما باید معرفت پیشین خود را که نبی مکرم اسلام(ص) برای ما نسبت به مسجد ایجاد کردند، بازیابی کنیم. لذا مسجد و کسانیکه آن را احیاء می‌کنند، تجلیل نماییم.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، در آستانه دهه تکریم و غبارروبی مساجد، همزمان با اعیاد شعبانیه و آخرین روزهای سال 1400 دو نشست ستارگان محراب به همت «مرکز رسیدگی به امور مساجد» برگزار شد.
پایگاه تخصصی مسجد این نشست‌ها را بهانه‌ای قرار داد تا به ابعادِ مختلفِ تکریم مساجد بپردازد.

حجت الاسلام و المسلمین «حبیب رضا ارزانی» رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، در نشست ستارگان محراب، تجلیل حجت الاسلام و المسلمین سید مجتبی بدری امام جماعت مسجد جامع اصفهانک، حضور داشت. او از شاگردان حجت الاسلام بدری در حوزه علمیه «مکتب القائم(عج)» بوده است.

از ایشان لزوم تکریم ائمه جماعات و ارکان مسجد را در راستای تکریم خانه‌های خدا پرسیدیم. همچنین از او پرسیدیم که «ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور» در راستای تکریم مساجد چه فعالیت‌ها و برنامه‌هایی انجام می‌دهد؟
در ادامه، گفت و گوی پایگاه تخصصی مسجد را با رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور می‌خوانید.

لزوم تکریم از ائمه جماعات و ارکان مسجد چیست؟

  یکی از مباحثی که در جامعه اسلامی و شکل گیری تمدن نوین اسلامی اهمیت بسیاری دارد، جایگاه مسجد است. یعنی، اگر ما به دنبال این هستیم که تمدن نوین اسلامی را ایجاد کنیم، که البته از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری(مدظله‎العالی) نیز هست، باید جایگاه مسجد را ارزیابی و بازبینی کنیم.

ما باید معرفت پیشین خود را که نبی مکرم اسلام(ص) برای ما ایجاد کردند، بازیابی کنیم. لذا مسجد و کسانیکه مسجد را احیاء می‌کنند، تجلیل نماییم.

این تعبیر نورانی قرآن که می فرماید: «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسَى أُولائِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِینَ» قطعاً یکی از همین مصادیق معنوی تکریم مسجد و آبادگران آن است که همانا ارکان و نمازگزاران هستند. بر همین اساس، طبیعتا امامان مساجد جایگاه ویژه‌ای دارند.

از طرفی اگر امام جماعت یک مسجد، فاضل، فرهیخته، مدیر و مدبر باشد! ما از تمام نهادها و سازمان‌های دیگر مستغنی خواهیم شد. در این حالت بسیاری از مشکلات محله توسط امام مسجد حل می‌شود. پس او شایسته تقدیر است. تقدیر از او، تکریم مسجد است.

البته اگر آن امام بتواند صمیمیت و دلگرمی در مسجد ایجاد کند، که در مورد حجت‌الاسلام والمسلمین بدری، این امر صادق است. من وقتی سال 6۷ وارد حوزه علمیه «مکتب القائم(عج)» شدم، ایشان مدیر حوزه بودند و بسیار فضای صمیمی را با طلبه ها برقرار کردند. البته چنین فضای صمیمی در مسجد ایشان(مسجد جامع اصفهانک) هم وجود دارد.

ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور چه اقداماتی را در راستای تکریم مساجد و یا ارکان آن انجام می‌دهد؟

  ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد یکی از اعضای شورای سیاستگذاری «ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور» هستند که هر سه ماه یکبار نشست های این ستاد برگزار می‌شود. بر اساس همفکری در این ستاد، در رویدادی با نام «فهما» از کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد تقدیر می‌شود.

هر ساله در طرح ملی «فهما» ائمه جماعاتی که در مراحل دوازده گانه این رویداد، برتر و فعال هستند، شناسایی و به صورت استانی و ملی از آنها تقدیر می‌شود.

امامان جماعت هم مردمی بودن را باید تجربه کنند و هم ارتباط با کودک و نوجوانان را! وقتی نگاه به سیره اهل بیت(علیهم‌السلام) می‌کنیم، تعابیر نورانی‌ای وجود دارد. یکی از این تعابیر « عَلَیکَ بِالأَحداثِ فَإِنَّهُم أسرَعُ إلى کُلِّ خَیرٍ» است.

بر اساس این فرمایش ائمه ما(علیهم‌السلام)، ارتباط با نوجوان یک فن است! حالا اگر امام جماعتی بگوید: چنین ارتباطی از سن من گذشته! لزومی ندارد خود او این کار را انجام دهد.

ائمه جماعات مسنّ می‌تواند از طلبه‌های جوان استفاده کنند. کسانی که در کنار امام جماعت باتجربه، قسمتی از مسجد را اداره کنند.

عرض من این است که ما می‌توانیم از ظرفیت عظیمی که طلبه‌های جوان دارند استفاده کنیم تا مسجد به نوعی پاتوق نوجوانان شود. باید تلاش کرد! باید کمی صبر و سعه صدرمان را بالا ببریم. اگر دیدیم نوجوانی که به مسجد می‌آید، طبعش با طبع بزرگترها فرق می‌کند و یا صبرش کمتر است، پذیرش‌مان را بالا ببریم و فضا را برای حضور آنها فراهم کنیم.


https://dahetakrim.masjed.ir/u/o99

ارسال نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه تخصصی مسجد می باشد.