چهارشنبه / ۳ فروردین ۱۴۰۱ / ۰۴:۳۳
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۰۹۱
گزارشگر : ۲۸۰
امام جمعه دماوند:

تکریم ارکان و خدمتگزاران مساجد به گفتمان تبدیل شود

حجت‌الاسلام و المسلمین کاظم فتاح دماوندی معتقد است: تکریم ارکان و خدمتگزارن مساجد باید به یک گفتمان تبدیل شود، زیرا تکریم آنها یعنی تکریم مسجد و تکریم مسجد، یعنی تکریم دین!

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، دهه آخر شعبانِ هر سال، «دهه تکریم و غبارروبی مساجد» است. یکی از مصادیق تکریم مسجد، تکریم ائمه جماعات و خدمتگزاران مساجد است. شهر دماوند یکی از شهرهای ایران است که تا کنون جلسات متعددی به منظور تکریم مساجد، در قالب تکریم ارکان و خدمتگزاران مساجد برگزار نموده است. در گفت و گوی پیش رو با حجت‌الاسلام و المسلمین «کاظم فتاح دماوندی» امام جمعه دماوند، لزوم تکریم خیّرین، خدمتگزاران و ارکان مساجد را جویا شده ایم. 

در ادامه گفت وگوی پایگاه تخصصی مسجد با حجت‌الاسلام و المسلمین «کاظم فتاح دماوندی» را می خوانید.

لزوم تکریم خیرین، خادمان و ائمه جماعات چیست؟

در دین اسلام، بر بزرگداشت شعائر اسلامی تاکید بسیاری شده است. مردم باید این شعائر را تکریم کنند و برای آن اهمیت ویژه‌ای قائل باشند. یکی از این شعائر؛ مسجد و امام جماعت است.

بنابراین اگر مسجدی ساخته شده باشد ولی امام جماعت نداشته باشد، انتفاع و اثر لازم را نخواهد داشت! لذا باید همت لازم را برای ساخت مسجد و همچنین فعال شدن آن داشته باشیم.
 
باید توجه داشته باشیم که مسجد پایگاه همه کارهای نیک است، اکنون در مساجد انتخابات نظام اسلامی برگزار می‌شود، در مساجد تدریس می شود. برخی از مساجد در کنار خود حوزه‌های علمیه دارند. برخی از مساجد در فعالیت های اجتماعی، کمک های خیریه، صندوق های قرض‌الحسنه و بسیاری هم در امور فرهنگی، جشنواره‌های کتاب، کتابخوانی و کتابخانه ها پیشتاز هستند. بسیاری از مساجد در فعالیت های مربوط به «امر به معروف و نهی از منکر» خوش می‌درخشند. بنابراین می‌توان گفت: این امور در همه مساجد انجام می شود و هر مسجد بنا بر مختصاتی که دارد در یک کارِ خاصی پر رنگ تر است.
 
تبلیغ، ترویج و اجرای احکام و معارف دین و بسیاری از امور معنوی در مسجد انجام می‌شود. بهترین دلیل برای توسعه مسجد و مسجد سازی همین است که بسیاری از کارهای فرهنگ ساز و تمدن ساز در مسجد انجام می‌شود.
 
نکته بعدی که باید به آن اهمیت داد. تکریم کسانی است که مسجد را اداره می کنند. یکی از این ارکان مهم، ائمه جماعات به عنوان مدیر طبیعی مسجد هستند.
 
امامان جماعت مثل یک شمع و مثل یک ستون خیمه در خانه های خدا تاثیرگذار هستند. امام جماعت است که مردم را در مناسبت های مختلف گرد هم جمع می آورد. امام جماعت است که با اجرای برنامه های مختلف ملی و مذهبی نسلی انقلابی، مسجدی و متدین برای کشور تربیت می‌کند.
 
اکنون و در دولت جدید، باعث افتخار است که مسئولان تربیت شده‌ی مساجد باشند. مدیران از بچه های هیئتی، اهل مسجد و حسینیه انتخاب شوند چون استخوان بندی و شاکله اعتقادی آنها با معارف اسلامی و بصیرت انقلابی عجین شده است. آن روحیه خدمت و تواضع که از مسئولین توقع داریم بیشتر در این قشر یافت می شود. مسئولی که اهل مسجد، نماز و منبر است، در خدمتگزاری به مردم دلسوزتر و راستگوتر است.
 
در مراسمات تکریمی که تا کنون در دماوند برگزار شده، چه از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد و چه سایر نهاد‌های انقلابی، ما شاهد تکریم همه‌ی ارکان مسجد هستیم، از تکریم خیرین مسجدساز گرفته تا سایر خدمتگزاران مسجد، هدف و پیام شما از اینگونه مراسمات چیست؟
 
البته تکریم ائمه جماعات تکریم مسجد است. لذا اینگونه مراسمات تنها برای یک شخص نیست و در واقع تجلیل همه خادمان و خدمتگزاران مساجد است. در هر جایی که مسجد هست قطعاً خدمتگزارانِ آن نیز صادقانه زحمت می کشند. لذا تکریم و تقدیر از همه آنها بر ما واجب است.
 
در دماوند ما تجلیل خیرین مسجد ساز، ائمه جماعات، مداحان و مکبران و سایر خدمتگزاران مسجد را داشته ایم. همه اینها مثل یک زنجیر به هم متصل هستند. قطعاً وقتی یک امام جماعت به موفقیتی دست پیدا می‌کند همراهی سایر خادمین خانه‌های خدا را داشته است. یک امام جماعت برای فعالیت در مسجد به کمک خیرین، بسیج و کانون فرهنگی، هیئت امنا، بانوان و مسئولین نیاز دارد.
 
در این میان باید گفت نقش بانوان در فعال بودن مسجد بسیار پر رنگ است و باید مورد توجه و تقدیر قرار بگیرد.
 
لذا باید سعی شود همه این خدمتگزاران مورد تجلیل قرار بگیرند تا ما شاهد الگوسازی و تربیت روز افزون نسل متعهد انقلابی و مسجدی باشیم.
 
باید با برگزاری مراسمات تکریم مساجد، این گفتمان سازی صورت بگیرد که چنانچه یک امام جماعت تجلیل و تکریم می‌شود، در واقع دین تجلیل شده است. تکریم مساجد یعنی تکریم دین. تکریم خادمان و ارکان مسجد، یعنی تکریم دین!
https://dahetakrim.masjed.ir/u/oqz

ارسال نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه تخصصی مسجد می باشد.