یکشنبه / ۶ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۶:۳۷
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۸۰۳۷
گزارشگر : ۶۹۱
عباس سلیمی:

رمضان موسم تقویت فعالیت‌های قرآنی در مساجد است

سلیمی با بیان اینکه ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای توسعه و تقویت فعالیت‌های قرآنی در مساجد است، گفت: این فعالیت‌ها به جاری شدن آموزه‌های قرآن در شئون زندگی مردم کمک می‌کند؛ خوب است خیران مسجدی از این عرصه حمایت کنند.

به گزارش سرویس مسجدخبر پایگاه تخصصی مسجد؛ «عباس سلیمی» در گفت و گو با شبستان بر لزوم تبدیل هر مسجد به یک پایگاه قرآنی تاکید و اظهار کرد: مسجد نخستین پایگاه مسلمانان در زمان پیامبر(ص) بود و اصلی ترین کارکرد مسجد برای عبادت و آموزش قرآن بوده است، از طرفی در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) آمده است: «اِنّما نُصِبَتِ المَساجِدُ لِلقُرآن؛ مساجد را برای قرآن بنا کرده‌اند»، بنابراین از اصلی ترین برنامه های مساجد باید احیای فرهنگ قرآنی در جامعه باشد.

 

این فعال قرآنی بیان کرد: تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه مساجد به برنامه های قرآنی، نیازمند عزم و اراده جدی و دغدغه مندی و حمایت و پشتیبانی مسئولان و متولیان مساجد اعم از ائمه جماعات و امنای مساجد از محافل و جلسات قرآنی در خانه های خدا و برنامه ریزی و بهره گیری از ظرفیت نخبگان قرآنی است.

 

وی افزود: از طرفی ضرورت دارد که با طراحی چشم انداز بلندمدت، تشکیلاتی و تعامل و همکاری همه ارکان مساجد با یکدیگر تلاش شود جلسات قرآنی در مساجد به عنوان یکی از برنامه های مهم مورد توجه قرار گیرد.

 

سلیمی بر لزوم مشارکت نمازگزاران و بانیان خیر در برنامه های قرآنی مساجد تاکید کرد و گفت: اگر در هر مسجدی یک خیر بانی جوایز برنامه ها و مسابقات قرآنی مسجد شود، به طور قطع موجب تشویق و ترغیب کودکان و نوجوانان به مشارکت در این برنامه ها می شود. با این روش ها می توان طرح تبدیل هر مسجد به یک پایگاه قرآنی را پیش برد.

 

 این خادم القرآن افزود: اگر چه رشد فعالیت های قرآنی در موسسات، حسینیه ها، منازل و دارالقرآن ها اتفاقی مبارک است و باید با جدیت دنبال شود، اما پایگاه اصلی و قرارگاه مهم فعالیت های قرآنی، خانه توحید و پایگاه اقتدار و شکوه مسلمانان، مساجد هستند، بنابراین تقویت و رونق فعالیت های قرآنی در مساجد از اهمیت بیشتری برخوردار و لازم است که به فراخور مخاطبان مسجد اعم از کودک، نوجوان، جوان، میانسال و کهنسال فعالیت های قرآنی در مساجد و طراحی و اجرا شود.

 

وی با اشاره به آیه «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ»، خاطرنشان کرد: تلاوت قرآن کریم در این ماه از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بنابر بر روایات تلاوت هر آیه قرآن در این ماه برابر تلاوت کل قرآن است. از طرفی با توجه به اینکه اوج نقش آفرینی مساجد در ماه مبارک رمضان است، می توان مساجد را پایگاه تربیتی و دینی برای بهره برداری معارف قرآنی قرار دهیم تا کلام الهی در این پایگاه اثربخش به صورت فراگیر در شئون زندگی مومنین حاکم و جاری شود.

 

 

پایان پیام/

https://dahetakrim.masjed.ir/u/18fj

ارسال نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه تخصصی مسجد می باشد.